Geliştirilen öğrenme stilleri ölçeğinin sonuçlarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HATİCE EBRU ÖZKARDEŞ

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

GELİŞTİRİLEN ÖĞRENME STİLLERİ ÖLÇEĞİNİN SONUÇLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ Her birey doğduğu andan itibaren yepyeni öğreticilerle karşılaşır. Birileri ona nasıl yürümesi, nasıl konuşması ve nasıl yemek yemesi gerektiğini öğretir. Biraz daha büyüdüğünde öğretici çevresi daha da genişlemiş olur. Dış çevreye açılmıştır. Sokaktaki bakkal amcası, arkadaşı her gün bir şeyler öğretmektedir. Ama bu öğretimlerin profesyonelce yapıldığı yer okullardır. Tüm bu süreç içerisinde birey bir şeyler öğrenebilir. Ama öğrenmenin tam ve kalıcı olabilmesi için uygulamaya dayalı ve bireyin öğrenme yollarına hitap edecek bir öğretimin yapılması gerekir. Öğrenmede temel olan, öğrencinin öğrenme esnasında etkin rol almasıdır. Öğrenmenin etkili bir şekilde gerçekleşebilmesi için öğrencilerin yalnızca öğretmenin anlattıklarını dinlemeleri, yaptıklarını gözlemlemeleri, sunmuş olduğu bilgileri tekrar etmeleri ya da tamamen öğretmenin yönergeleri ile hareket etmeleri yeterli değildir. Öğrenciler, öğretme-öğrenme sürecinde yalnız öğreticinin etkin olması ile etkili bir öğrenme gerçekleştiremezler. Kendileri aktif rol alarak, yaparak-yaşayarak öğrenmelidirler. Bunu yapmak pratikte kolay olabilir ama bununda etkililiğini sağlamak için bireyin kendi öğrenme stillerini bilmesi gerekir. Kendi stilini tanıyan ve bu stilde çalışan bir öğrenci az zamanda daha fazla iş yapmış olup daha keyifli bir eğitim süreci geçirecektir. Bu durum, sınıf ortamında sunulan eğitim ve öğretimin öğrenme stilleri bilinerek gerçekleştirilmesi ile desteklenirse başarı kaçınılmaz olacaktır. Bu çalışma, öğrenme stillerine uygun öğretimin matematik başarısına etkisini incelemektedir. Çalışmada her öğrencinin belli miktarda da olsa matematik öğrenebileceği ancak bunu yapmanın en pratik yolunun öğrencilerin öğrenme stillerini tespit etmek ve buna göre ders anlatımları yapmak olduğu vurgulanmaktadır. Her öğrenci öğrenebilir ama her öğrencinin öğrendiği yol birbirinden farklıdır. Bu çalışmanın araştırma modeli “ön test-son test kontrol gruplu model” dir. Öğrencilerin seçimleri öğrenme stilleri ölçeğine göre yapılmıştır. Deney ve kontrol grubuna da araştırmacı tarafından ders sunumu yapılıp, her iki grupta da harfli ifadeler, çarpanlara ayırma ve iki bilinmeyenli denklemler konusu anlatılmıştır. Kontrol grubu öğrencileri ile yapılan öğretimde geleneksel öğretim metotları kullanılırken deney grubu öğrencileri ile etkinlik odaklı ders sunumu yapılmıştır. Deney grubu öğrencileri ile sınıf içerisinde etkinliklere, bilgisayar destekli öğretimlere, yarışmalara ve oyunlara yer verilmiştir. Bunun yanı sıra öğrencilerin kendi stillerini tanımaları için yapılan bire bir görüşmeler derse ve öğretmene olan tutumu olumlu yönde etkilemiştir. Yapılan çalışmaların sonucunda deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre derse daha fazla motive olup matematik başarılarının arttığı gözlemlenmiştir. Matematik dersinde oluşan bu başarının diğer derslerde de dikkati çekecek derecede olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Öğrenme, Öğrenme Stilleri, Matematik Öğretimi ABSTRACT THE EVALUATION OF THE DEVELOPED LEARNING STYLES SCALE’S RESULTS Every human being meets new teachers beginning from birth. Some people teach him how to walk, how to talk and how to eat. As he grows the instructive environment grows, too. He is open to outer environment. His uncle grocer and his friend teach him new things. But the unique place that teachings are carried out professionally is school. An individual learns something in this process. But learning process should be based on practice and teaching should address to individuals learning styles because of permanence. The primary thing on learning is that the students should take part in learning. Listening or observing the teacher, repeating the information that she gives, or acting with teachers instructions are not enough for effective learning. Students can’t achieve an effective learning by teacher’s activeness in teaching-learning process. They must learn by taking part actively. Practically that may be easy but the individual must know his own learning stylesfor effectiveness. The student who knows his own style and studies on this, makes more work in short time and has a pleasant process. The success will be inevitable if this situation is supported with learning styles of teaching and learning in class environmnt. This study examines the effect of teaching which appropriate for learning styles on the maths success. In this study it’s emphasized that every student can learn a specific amount of maths but finding out students learning styles and teaching lessons according to these styles is the most practical way. Every student can learn but they are different from each other so their learning styles are different, too. This study’s research pattern is first test-final test control group model. The students choices are done according to learning styles scale. The researcer did presentation to experiment and control groups. The letter expressions, allocate to multipliers, equation with two unknown are narrated to these groups. In control groups teaching process, traditional teaching methods are used but activity based lesson presentation is done to experiment group. Classroom activities, computer based teaching, contests, games are carried out with experiment group students. Additionally one-to-one interview for recognizing their own learning styles effect positively the attitude to teacher and lesson. As a result of the studies it’s observed that experiment group’s students are more motivated compared to control group’s students. So their maths success is increased. It’s observed that the success of maths lesson is remarkable in other lessons. Key Words: Learning, Learning Styles, Maths Teaching