Araştırmaya dayalı fen öğrenmenin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri, başarıları, kavram öğrenmeleri ve tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞERİFE GÜLŞAH KULA

Danışman: ORHAN AKINOĞLU

Özet:

ARAŞTIRMAYA DAYALI FEN ÖĞRENMENİN ÖĞRENCİLERİN BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ, BAŞARILARI, KAVRAM ÖĞRENMELERİ VE TUTUMLARINA ETKİSİ Bu çalışmanın amacı; araştırmaya dayalı fen öğrenmenin, öğrencilerin, amaçlı not tutma ve bilimsel süreç becerileri, başarıları, kavram öğrenmeleri ve tutumlarına etkisini araştırmaktır. Araştırma, deneme modellerinden ‘ön test-son test kontrol gruplu model’ kullanılarak yapılmış bir çalışmadır. Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Bu araştırmaya, 2008–2009 eğitim-öğretim yılının birinci döneminde İstanbul ili, Başakşehir ilçesi, Hikmet Uluğbay İlköğretim Okuluna devam eden 6-A ve 6-E sınıflarındaki öğrenciler katılmıştır. Çekilen kura sonucu 6/A sınıfı kontrol grubu, 6/E sınıfı da deney grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubunda araştırmaya dayalı öğrenme, kontrol gruplarında ise yeni ilköğretim fen programının yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmaya deney grubundan 30 öğrenci ve kontrol grubundan 30 öğrenci olmak üzere toplam 60 öğrenci katılmıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine uygulamaya başlamadan önce başarı testi, tutum ölçeği, açık uçlu sorular ve bilimsel süreç becerileri testi ön test olarak uygulanmıştır. Araştırma 5 hafta sürmüştür. Çalışmanın sonunda deney ve kontrol grubu öğrencilerine başarı testi, tutum ölçeği, açık uçlu sorular ve bilimsel süreç becerileri testi son test olarak tekrar verilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 10.00 paket programında değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeler sonucunda elde edilen bulgular şu şekilde lenebilir: 1- Araştırmaya dayalı öğrenme uygulamalarının deney grubu içinde öğrencilerde bilimsel süreç becerilerini geliştirdiği gözlemlenmiştir. Her iki grubun kendi aralarındaki analize göre bilimsel süreç becerilerinin geliştiği gözlenmiştir. Ancak gruplar arasında istatistiksel anlamda farklılık oluşmamıştır (p>0,05). 2- Deney ve kontrol grubunun ön test ve son testleri karşılaştırıldığında her iki grubun başarılarında artış olmuştur. Araştırmaya dayalı fen öğrenme öğrencilerin başarısı açısından deney grubu lehine anlamlı bir farklılık göstermiştir (p<0,05). Araştırmaya dayalı fen öğrenmenin öğrenci başarısı üzerinde etkisi vardır. 3- Uygulamanın başında ve sonunda öğrencilere yöneltilen açık uçlu soruların analizi sonucunda araştırmaya dayalı fen öğrenmenin, öğrencilerin kavram öğrenmelerini olumlu yönde etkilediği ve kavram yanılgılarını en aza indirdiği ortaya çıkmıştır. 4- Öğrencilerin fen ve teknoloji dersine karşı olumlu tutum geliştirmeleri açısından deney grubu lehine anlamlı bir farklılık gözlenmiştir.( p < 0,05 ). Araştırmaya dayalı öğrenme uygulamalarının öğrencilerin fen ve teknoloji dersine karşı olumlu tutum geliştirmelerinde etkisi vardır. 5- Araştırmaya dayalı fen öğrenmenin deney grubu öğrencilerinin amaçlı not tutma becerileri üzerinde olumu etkisi olduğu görülmüştür. Ayrıca araştırmada dokümanların değerlendirilmesi sonucunda, fen ve teknoloji programının öğrenciler üzerinde olumlu etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: Fen ve Teknoloji, Araştırmaya Dayalı Öğrenme, Bilimsel Süreç Becerileri, Başarı, Kavram Öğrenme, Tutum ABSTRACT THE EFFECT OF INQUIRY-BASED SCIENCE LEARNING ON THE STUDENTS SCIENCE PROCESS SKILLS, ACHIEVEMENT, CONCEPT LEARNING AND ATTITUDE The purpose of this study is to investigate the effect of inquiry-based science learning on the students’ intentional note taking and science process skills, achievement, concept learning and attitude. In the survey, ‘preliminary test—the final test control grouped model’, one of the testing model, has been utilized. Qualitative and quantitative research methods have been used in tandem. The survey includes the students who have studied in 6-A and 6-E classes of Hikmet Uluğbay Elementary School in Başakşehir town of Istanbul Province. Upon drawing a ticket, 6-A class was specified as control group and 6-E as experimental group. The inquiry-based learning was used in experimental group and the new methods of elementary school science schedule were used in control groups. Totally 60 students were included in the survey, 30 students from the experimental group and 30 students from the control group. The achievement test, attitude scale, open-ended questions and scientific process abilities test were applied to the experimental and control groups as a preliminary test. The survey carried on for 5 weeks. At the end of the survey, the achievement test, attitude scale, open-ended questions and scientific process abilities test were given again to the students of experimental and control groups as a final test. The data obtained from the survey have been evaluated in SPSS 10.00 package program. The findings obtained as a result of these evaluations can be summarized as following: 1- It was observed that the inquiry-based learning developed the scientific process abilities with the students within the experimental group. According to the analysis between the two groups, it was observed that the scientific process abilities of two groups had developed. However, there has not found a statistical difference between the groups (p>0,05). 2- While contrasting the preliminary and the final tests of the experimental and control groups, an increase was observed in achievement of both of the groups. The inquiry-based science learning displayed a difference in favor of the experimental group in terms of the achievement of the students (p<0,05). The inquiry-based science learning has an effect on the achievement of the students. 3- It was found out that the inquiry-based science learning at the result of analyzing the open-ended questions asked to the students before and after the application affirmatively influenced the concept learnings of the students and it minimized the concept fallacy. 4- It was observed that the experimental group had a significant superiority in terms of affirmative attitude toward the science and technology course (p< 0,05). The inquiry-based science learning has affirmative influences on the students in developing an attitude toward the science and technology course. 5- It was observed that the inquiry-based science learning had an affirmative impact on the experimental group students in intentional note taking abilities. In addition, we have reached a conclusion at the result of evaluation of the documents that the science and technology schedule had affirmative impact on the students. Key Words: Science and Technology, Inquiry-based Learning, Science Process Skills, Achievement, Concept Learning, Attitude.