Koklear implant kullanan çocuklarda okuma ve yazma becerilerinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Cerrahi Tıp Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜLYA GÖÇMENLER

Danışman: AYŞE AYÇA ÇİPRUT

Özet:

Koklear İmplant Kullanan Çocuklarda Okuma ve Yazma Becerilerinin Değerlendirilmesi Amaç: Bu çalışmada, koklear implant kullanan çocukların okuma ve yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi, okuma ve yazılı anlatım becerilerinin birbiriyle ilişkisinin incelenmesi ve bulgularının normal işiten yaşıtlarıyla karşılaştırılması amaçlanmıştır. Okuma ve yazılı anlatım becerisine etkisi olduğu düşünülen koklear implant ameliyatı olma yaşı ve koklear implant kullanım süresinin etkisi incelenmiştir. Gereç-Yöntem: Çalışmaya 12-14 yaş aralığında, ortaokul 6.,7., ve 8.sınıfa devam eden, 20 koklear implant kullanan çocuk ve aynı yaş grubu aralığında ve aynı sınıflarda okuyan 20 normal işiten çocuk dahil edilmiştir. Katılımcıların okuma ve yazılı anlatım beceri düzeyleri Yazılı Anlatım Becerisi Değerlendirme Aracı ve Formel Olmayan Okuma Envanteri (FOOE) kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Koklear implant kullanan çocukların okuma ve yazılı anlatım beceri düzeyi, normal işiten akranlarının okuma ve yazılı anlatım beceri düzeyine göre anlamlı olarak düşük elde edilmiştir. Koklear implant kullanan çocukların okuma ve yazılı anlatım beceri düzeyleri arasında pozitif yönde korelasyon saptanmıştır. Okuma ve yazılı anlatım beceri düzeyine etki ettiği düşünülen koklear implant ameliyatı olma yaşı ve koklear implant kullanım süresinin okuma ve yazılı anlatım beceri düzeyine istatistiksel olarak anlamlı etkisi olmadığı bulunmuştur. Sonuç: Koklear implant kullanan çocuklar, konuşma ve dil becerilerini kazanıp normal işiten öğrencilerin gittiği okula gitseler bile normal duyan yaşıtlarına göre daha düşük düzeyde okuma ve yazılı anlatım becerisi geliştirmektedir. Erken implantasyonun konuşma ve dil becerilerine olumlu etkisi olmakla birlikte çocukların okuma ve yazma becerilerinde büyük sınıflarda normal işiten yaşıtlarına göre farklılıklar gözlenmektedir. Koklear implant kullanan çocukların bireysel eğitim ihtiyaçlarının belirlenerek buna uygun eğitim desteği sunulması okuma ve yazılı anlatım becerisi üzerinde olumlu etki gösterecektir. Anahtar Kelimeler: koklear implant, okuma becerisi, yazılı anlatım becerisi Abstrac tEvaluation of Reading and Writing Abilities of Children with Cochlear İmplants Objective: The aim of this study was to assess the reading and the writing abilities of children with cochlear implants, and to compare their results with that of normal hearing peers. The effect of implantation age and total usage time of cochlear implant were also analyzed for reading and writing skills development. Materials-Method: 20 cochlear implant recipients and 20 normal hearing children aged 12 to 14 years old at 6th to 8th grade at school were included in the study. The reading and writing skills were evaluated by using Writing Scale and Informal Reading Inventory. Results: Reading and writing skills of children with cochlear implants were found to be significantly lower than their normal hearing peers. Positive correlations were obtained between reading and writing abilities of implanted children. The age of implantation and total usage time of cochlear implant had no statistically significant effect on reading and writing abilities of implanted children. Conclusion: Children with cochlear implants develop lower level reading and writing skills than their normal hearing peers, even they go to a normal school. Early implantation has a positive effect on reading and writing skills. There are many factors affected reading and writing performance of cochlear implant recipient along with total usage time of cochlear implant and age of implantation. Determining the individual needs of implanted children and offering the educational support to them accordingly will resut in improved reading and writing skills. Keywords: cochlear implant, reading skills, writing abilities