MEB 9. sınıf türk edebiyatı ders kitaplarındaki metinlerin söz varlığı açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kemalettin Uslu

Danışman: LATİF BEYRELİ

Özet:

Türk Edebiyatı dersinin en önemli gereçleri ders kitaplarıdır. Bu kitapların Türkçenin söz varlığını başarılı bir şekilde yansıtması ve öğrencilerin söz dağarcıklarını geliştirmeye ve zenginleştirmeye katkı sağlaması beklenir. Ancak kitapların bu konudaki yeterliği sıkça tartışılan bir konudur. Bu çalışmada 9. Sınıf Türk Edebiyatı ders kitabının söz varlığı incelenmiştir. “MEB 9. Sınıf Türk Edebiyatı ders kitabında yer alan metinler, söz varlığı açısından ne gibi özellikler göstermektedir?” sorusu çalışmanın problem cümlesini oluşturmaktadır. Çalışmanın giriş bölümünde ‘tez başlığı’, ‘problem cümlesi’, ‘problem durumu’, ‘araştırmanın amaçları’, ‘araştırmanın önemi’ ortaya konmuştur. İkinci bölümde ‘sözcük’, ‘söz varlığı ve söz dağarcığı’, ‘Dil ve Anlatım ve Türk Edebiyatı Öğretim Programına göre sözcük öğretimi’ hakkında bilgiler verilmiştir. Üçüncü bölümde araştırmada kullanılan yöntemler yer almıştır, elde edilen bulgular ve bunların değerlendirmeleri dördüncü bölümdedir. Beşinci bölümde ise araştırma sonuçları ortaya konulmuş ve öneriler sunulmuştur. Araştırmada Millî Eğitim Bakanlığının yayımladığı ve 2009–2010 öğretim yılında kullanılan 9. Sınıf Türk Edebiyatı ders kitabı esas alınmıştır. Bulgular ve değerlendirme kısmında 9. Sınıf Türk Edebiyatı ders kitabında yer alan metinlerin genel dizinleri ile sıklık dizini verilmiştir. Bu bulgular ışığında farklı açılardan karşılaştırmalar yapılmıştır. Araştırma bulgulara dayalı sonuçlar ve getirilen önerilerle tamamlanmıştır. Anahtar Sözcükler: Sözcük, Söz Varlığı, Sözcük Dağarcığı, MEB 9. Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı ABSTRACT Textbooks of Turkish courses are the main materials for Turkish literature. They are supposed to present the Turkish vocabulary successfully and help the students improve and enrich their vocabulary. However, the sufficiency of the textbooks is an ongoing debate. This study investigates the vocabulary of 9. Turkish litareture textbooks. “What kind of features the texts in Turkish litaretüre textbooks of MEB for 9. degree of secondary education have, in terms of vocabulary” is the topic problem that leads this study. The introduction section displays ‘the title’, ‘the topic problem’, ‘the state of the problem’, ‘the aims’ and ‘the importance’ of the research. The second chapter deals with the ‘word’, ‘vocabulary’, ‘teaching vocabulary according to Language and Speech and Turkish language curriculum’, and each chapter has been detailed with sub-titles. The third chapter displays the methods of the research, the findings and the evaluations are in the fourth chapter. The last chapter presents the results of our research and the suggestions. This research is based on the Turkish litareture textbooks published by MEB for 9.th class (in 2009-2010), of secondary education. In the findings and evaluations section, general index and frequency index of the texts placed in the 9th Turkish Literature textbook are given. In light of these findings, comparisons are made from different angles. The study is ended with results based on research and recommendations. Key words: Word, Vocabulary, 9 th Grade Turkish Literature Textbooks.