Açık ders malzemeleri platformlarının yaşam boyu öğrenme perspektifinde incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HARUN AKSAYA

Danışman: AHMET ARSLAN

Özet:

Bu tez çalışmasının amacı, açık ders malzemeleri platformlarının yaşam boyu öğrenme perspektifinde incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda (1)açık ders malzemeleri platformlarının standartlarını belirleyen ve/veya akreditasyon işlemlerini yürüten bir kurum olup olmadığı araştırılmış, (2)yapılan araştırmalar neticesinde böyle bir kurumun olmadığı ancak Dünya çapında önde gelen ve bilinirliği ve kullanışlılığı yüksek olan Açık Ders Malzemeleri platformlarının birbirlerinden bağımsız hazırlama kılavuzlarının ve benzeri geliştirme ve sunum ilkelerinin var olduğu tespit edilmiş, (3)bu tür kılavuzlar, geliştirme ve sunum ilkeleri ile literatürde açık ders malzemeleri platformları ile ilgili yer alan bilimsel görüş ve ilkeler toparlanarak bu görüş ve ilkeler doğrultusunda açık ders malzemeleri platformlarını değerlendirecek bir taslak form oluşturulmuş, (4)taslak form Lawshe (1975)’nin geliştirmiş olduğu model baz alınarak uzman görüşlerine sunulmuş ve geçerli nihai ölçek elde edilmiş, (5) ölçek geliştirme işleminden sonra Dünya’da bulunan açık ders malzemeleri platformlarının Alexa ve PageRunk uygulamaları ile bilinirlik ve kullanırlık seviyeleri tespit edilmiş, (6) bilinirlik ve kullanırlık seviyeleri tespit edilen açık ders malzemeleri platformlarından yerli ve yabancı olmak üzere en üst seviyedeki 2 şer tanesinin incelenmesine karar verilmiş, (7)bu dört platform uzman görüşleri ile son şekli verilen geçerli ölçek ile iki farklı uzman tarafından incelenmiş, (8) bu iki uzmanın değerlendirmeleri arasındaki ilişkinin yüksek seviyede pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiş ve yüksek seviye bu pozitif ilişkinin iki farklı uzmanın değerlendirmelerinin birbirine çok yüksek seviyede benzer olduğu tespit edilmiş, (9) yapılan bu değerlendirme sonuçları incelenerek sunulmuş ve (10) açık ders malzemeleri platformlarının yaşam boyu öğrenme perspektifinde değerlendirmesi tamamlanarak bu platformların hali hazırdaki durumları raporlaştırılmış, ilgili alan yazına katkı sağlayacak sonuçlara ulaşılmış ve konu ile ilgili öneriler getirilmiştir. ABSTRACT The purpose of this study is to examine open course materials platforms in the perspective of lifelong learning. For this purpose, (1) institutions have been researched to determine whether they are able to have standards for open courseware materials or not, (2)it is been detected that there are independent preparation guides and similar developing and presenatation principles exist, (3)a draft form was created to evaluate such platforms, with the light of development and presentation principles in the literatüre, (4) draft form has been developed based on Lawshe (1975) model and final scale was obtained, (5) Alexa and PageRank applications have been used to identify the awareness of these platforms, (6) it has been decided to examine four (two from domestic and two from foreign) of them which are on the top level in each group, (7) 4 platforms have been examined by two diffrent experts, (8) a high pozitive correlation between the results of the experts researches has been found, (9)research findings were presented after the necessary evaluations had been done, (10) after the eveluations done, reports were written, to make some suggestions and to add some new information to the litrature.