ORTAOKUL 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DİSİPLİNLERARASI YAKLAŞIMLA MATEMATİKLE İLİŞKİLENDİRİLMİŞ BEDEN EĞİTİMİ DERSLERİNİN, ÖĞRENCİLERİN BEDEN EĞİTİMİ VE MATEMATİK DERSLERİNE YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elzem DURMUŞ

Danışman: Ufuk Alpkaya

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı, disiplinler arası yaklaşımla hazırlanmış derslerin öğrencilerin farklı dersler üzerindeki algılarına etkisinin incelenmesidir. Bu bağlamda disiplinler arası yaklaşımla 6. sınıf matematik ve beden eğitimi derslerini ilişkilendirerek öğrencilerin beden eğitimi ve matematik derslerine yönelik tutumlarına etkilerinin incelenmesi hedeflenmiştir.

Bu çalışmada “ön test son test deney-kontrol gruplu” deneysel yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi, İstanbul ili, Başakşehir ilçesinde 2017-2018 öğretim yılında, bir özel okulda iki farklı şubede öğrenim gören 34 altıncı sınıf öğrencisi ile oluşturulmuştur. Çalışmanın deney grubunda dersler, 12 hafta boyunca, mevcut öğretim programına ek olarak 6. Sınıf matematik dersi kazanımları ile ilişkilendirilerek hazırlanmış etkinlikler ile işlenirken kontrol grubunda mevcut öğretim programına uygun olarak devam etmiştir.

Öğrencilerin matematiğe yönelik tutumları, Önal (2013) tarafından geliştirilen Ortaokul Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği ile; öğrencilerin beden eğitimine yönelik tutumları ise Varol, Ünlü, Erbaş ve Sünbül  (2016) tarafından geliştirilen İlköğretim Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği ile ölçülmüştür. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS 16 istatistik programı kullanılmıştır.

Araştırma bulgularına göre, disiplinler arası etkinlikler ile tasarlanmış dersler ile geleneksel metot ile tasarlanmış derslere devam eden öğrencilerin matematik ve beden eğitimi dersine yönelik tutum ön test ve son test puanları karşılaştırıldığında, anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Elde edilen bu bulgular yorumlanarak uygulayıcılar ve araştırmacılar için öneriler geliştirilmiştir.