İstanbul ili Ümraniye ilçesindeki ilköğretim 1. sınıf öğrencilerinin genel sağlık durumlarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: M. FATİH ÖNSÜZ

Danışman: Ayşe Nilüfer Özaydın

Özet:

1. İSTANBUL İLİ ÜMRANİYE İLÇESİNDEKİ İLKÖĞRETİM 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GENEL SAĞLIK DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ Okul dönemi geleceğin sağlıklı toplumunu oluşturma bakımından çok önemli bir dönemdir. Bu dönemde çocuklar sürekli bir büyüme ve gelişme içerisindedirler. Bu dönemde yapılan sağlıkla ilgili girişimler çocukların yaşamları boyunca yararlanmaları için temel oluşturmada en uygun zamandır. Öğrenmeyi zorlaştıran anemi, işitme ve görme azlığı gibi sağlık sorunları erken saptanıp çözümlenebilir. Aileden çıkıp ilk kez toplu yaşama başlayan çocuklardaki bulaşıcı hastalıklar erkenden tanınıp tedavi edilerek, salgın olması engellenebilir. Araştırmanın amacı, İstanbul ili Ümraniye ilçesindeki ilköğretim okulları 1. sınıf öğrencilerinin genel sağlık durumlarını değerlendirmektir. Kesitsel tipte planlanan araştırma Ümraniye ilçesindeki ilköğretim okulları 1. sınıflarında öğrenim gören 11566 öğrenciden randomize olarak seçilen 450 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Örnekleme seçilen öğrencilerin okullarına gidilerek sistematik muayeneleri yapılmış ve kanları alınarak hematokrit değerleri tespit edilmiştir. Veriler Eylül-Aralık 2005 tarihleri arasında toplanmış ve SPSS 11.0 programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin %50.9’u kızdır. Öğrencilerin yaş ve cinsiyetlerine göre %5.5’i kısa, %1.6’sı zayıf, %4.1’i obez olarak tespit edilmiş ve cinsiyete göre öğrenciler arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. Öğrencilerin %4.0’ü prehipertansif, %6.2’si hipertansif, %4.2’si malign hipertansif bulunmuş ve hipertansiyon grupları açısından cinsiyetler arasındaki farklılık anlamlıdır. Öğrencilerin %7.3’ünde anemi tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin %3.3’ünde bit saptanmış ve kızlarda yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin %5.1’inin sağ gözünde, %7.6’sının sol gözünde görme keskinliği zayıf bulunmuştur. Öğrencilerden sadece bir tanesinde (%0.2) şaşılık tespit edilmiştir.Araştırmamızda ilköğretim 1. sınıf öğrencilerinin sağlık durumları değerlendirilmiştir. Koruyucu sağlık yaklaşımı ile, okula başlayan, belli aralıklarla büyüme ve gelişmenin izlenmesi dahil genel sağlık durumunun taranarak geliştirilmesi, okulda geçirilen zamanın daha etkin öğrenme ile sonuçlanması, daha sağlıklı toplum hedeflerine ulaştıracaktır. 2. Summary The Evaluation of The Health Status Among Students At The First Class of Primary Schools in Umraniye District in Istanbul School period is a very important period for building futures healthy society. In this period, children are in a continual growth. This period is the most suitable time for formation fundament of utilization of their life by making interferences about health. Health problems which inhibate learning like littleness of seeing and hearing and anemia whicht obstructs learning can determine early and solve. Infectious diseases in the children who are seperated from their families and begining of live together first time can diagnose and treat early and obstruct before they become outbreak. The aim of the study is to evaluate first class students general health situation that are educated in primary schools in Umraniye in Istanbul. This is a cross sectional study. 450 students from 115666 are selected by randomized method that are educated in primary schools in Umraniye. Sistemic medical examination of students which are selected to sample are making by going to their schools and their bloods is taken and evaluating their hematocrit levels. Data was collected in September- December 2005 and evaluated by SPSS 11.0 program. The students of %50.9 are female and %13.6 of them had an illness in the past. According to their age and sex, we find % 5.5 of them short, %1.6 of them thin, %4.1 of them obese. The difference of weight between two sexes is found significant (p<0.05). %4.0 of the students have prehypertension, %6.2 of them have hypertension, %4.2 of them have malign hypertension and difference of hypertension ratio between two sexes is significant (p<0.05). %7.3 of the students are anemic. Also, %3.3 of them have headlouse and headlouse ratio of girls is found higher. %5.1 of the students have defect of vision at their right eyes and %7.6 of them have the same problem at their left eyes. Also strabismus ratio is found %2.2 in the students. In our study the health situations of first class students of primary school students were evaluated. By the preventive health approach; with the inclusion of making growth and development follow up at regular intervals of improving by screening general health status at the begining of the school and resulting effectively learning in the time that pass on school and reach more healthful society target.