Medya okuryazarlığı eğitimi perspektifinde 11-13 yaş arası ilköğretim öğrencileri uygulamalı saha çalışması Türkiye örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cansu Coşan

Danışman: ARTUN AVCI

Özet:

Günümüzde iletişim araçları; hızla gelişen teknoloji ile birlikte günden güne çoğalmaktadır. Kitleler; aynı anda birden fazla kanal üzerinden, sürekli olarak aktarılan dijital dünyanın etkisi altında kalmaktadır. Özellikle 2000’li yılların ardından ortaya çıkan dijital medya araçları; “Tüketim Toplumu”nun sürdürülebilir kılınmasına ön ayak olmuştur. Bu çalışma kapsamında; bir eğitim ihtiyacı olarak ortaya çıkmış olan Medya okuryazarlığı kavramını, tanımlamak, kitlelere açıklamak ve toplum içerisinde uygulamalı olarak farkındalığını oluşturmak istenmektedir. Medyayı etkin bir şekilde okuyabilme bilincini kitlelere bu bilinci kazandırabilmenin en uygulanabilir ve sonuç alınabilecek yolu uygulamalı Medya Okuryazarlığı Eğitimi’dir. Söz konusu çalışmada Türkiye’de 2004 yılında seçmeli ders olarak müfredata giren Medya Okuryazarlığı Eğitimi’nin ülkemizde nasıl geliştirilebileceği, özellikle uygulamalı yöntemler ile ortaokul çocukları üzerinde farkındalığın nasıl yaratılabileceği üzerine çalışılmıştır. Türkiye’de ilk kez uygulanan bu çalışma ile iki yıl boyunca özel bir okulda 6,7 ve 8. sınıf (11, 12, 13 yaş) öğrencilerine haftada iki saat olmak üzere Medya Okuryazarlığı eğitimi verilmiştir. Araştırma sonucundaki gözlemlere bakıldığında internet gazeteciliği eğitimi kapsamında; çocukların medyayı doğru okuma/anlama, medya iletilerine eleştirel gözle bakabilme ve aynı zamanda yeni medya iletilerini üretebilme becerilerinin uygulamalı bir eğitim gerçekleştiğinde daha iyi kavradığı saptanmıştır. Çalışmada yöntem olarak, gözlem, söylem/haber analizi ve literatür taraması kullanılmıştır. -------------------- With the advent of technology, tools of communication have been rapidly growing both in number and ability. In turn, the masses are being subject to a constant stream of information flowing simultaneously from the digital world through multiple channels. Especially, the digital media tools that appeared after the year 2000 have been effective in enabling a “Consumerist Society” worldwide. In the scope of this thesis, the goal is to define the concept of Media Literacy that arose as an educational need, to explain it to the masses and to teach it in an interactive manner to raise awareness. The most applicable and effective way of enriching the masses with the ability to consume media effectively is the interactive method of ‘Media Literacy Education’. In the following thesis, the course ‘Media Literacy Education’ that has been added to the Turkish curriculum as an elective course in the year 2004 will be discussed in effectiveness and its further development, and methods of interactive education concerning middle-school students will be addressed. In this study; students of grades 6,7,8 (aged 11-13) have received classes on Media Literacy Education two hours per week for the first time in Turkey. It has been determined that the interactive classes that have helped the students read/analyze media correctly, to view content under a critical light and to produce their own original content. Observation, speech/news analysis and literature reviews have been used as the preferred methods.