8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin söz varlığı açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HATİCE TURHAN

Danışman: LATİF BEYRELİ

Özet:

Türkçe ders kitapları Türkçe öğretiminin temel unsurlarındandır. Hazırlanan kitapların Türkçenin söz varlığını başarılı bir şekilde yansıtması ve öğrencilerin söz dağarcığını geliştirmeye katkıda bulunacak düzeyde olması beklenmektedir. Bu açıdan Türkçe ders kitapların ne durumda olduğu önem arz etmektedir. Bu araştırma, sekizinci sınıf Türkçe ders kitaplarının söz varlığını tespit edebilmek ve elde edilen sonuçları ortaya koyabilmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada incelemeye alınan ders kitapları, Talim ve Terbiye Kurulunun 2009-2010 Eğitim-Öğretim yılında Türkçe dersinde sekizinci sınıf düzeyinde okutulmasını tavsiye ettiği kitaplardan beş tanesidir. Söz konusu eğitim-öğretim yılında sekizinci sınıf Türkçe derslerinde okutulması tavsiye edilen sekiz kitaptan üçü basılmadığından bu incelemede Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, Pasifik Yayınları, Harf Eğitim Yayınları, Koza Yayınları, Batu Yayınlarına ait kitaplardan beş tanesi esas alınmıştır. Beş ders kitabında yer alan metinlerdeki sözcüklerin tamamı söz varlığı açısından değerlendirmeye alınmıştır. Araştırmanın birinci bölümde ‘sözcük’, ikinci bölümde ‘söz varlığı’, ‘Türkçe Öğretim Programı’na göre sözcük öğretimi ve Türkçe ders kitapları’ hakkında bilgiler verilmiş, gerekli alt başlık türleri sınıflandırılmıştır. Üçüncü bölümde araştırmada kullanılan yöntemler ve uygulama süreci yer almaktadır. Dördüncü bölümde araştırmada elde edilen bulgular ve bunların değerlendirmeleri yer almaktadır. Beşinci bölümde ise araştırma sonuçları ortaya konulmuş ve öneriler sunulmuştur. Bu çalışmanın sekizinci sınıf Türkçe ders kitaplarındaki söz varlığını ortaya koyarak daha sonra yayımlanacak ders kitaplarına yol gösterici olacağı düşünülmektedir. Anahtar Sözcükler: Sözcük, söz varlığı, söz dağarcığı, Türkçe ders kitabı Abstract The textbooks of Turkish courses are the basic key components of teaching Turkish language. These textbooks are supposed to reflect Turkish vocabulary successfully and enhance the vocabulary of the pupils. In this respect, the situation of the Turkish textbooks becomes a significant issue. This research is aimed to determine the vocabulary of the Turkish textbooks for the 8th grade and present the outcomes. The books being reviewed are five of the books that are recommended for the 8th grade level by the Council of Education and Morality. As the three of the subject textbooks recommended for 8th grade are not published, this research is grounded on five books belonging to the MEB, Pasifik, Harf Eğitim, Koza and Batu Publications. The entire words in the texts from these textbooks are assessed in terms of vocabulary. The first phase of the research displays “word”; the second phase deals with “vocabulary”. Besides, “Teaching vocabulary and Turkish textbooks according to Turkish language curriculum’” are clarified and the essential subheadings are categorized. The third phase states the methods and implementation process used in this research. The fourth phase exhibits the facts and the assessment. The fifth phase presents the outcomes of the research and suggestions. This research is considered to guide the upcoming Turkish textbook releases by determining the vocabulary in the Turkish textbooks for 8th grade. Key Words : Word, Vocabulary, Turkish textbooks.