Türkiye ve Avrupa Birliği kapsamında küçük ve ortaboy işletmeler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İktisat Fakültesi, İktisat Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 1999

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYDIN ŞANLIBAYRAK

Danışman: GÜLSÜM AKALIN

Özet:

Küçük ve ortaboy işletmeler, pazar ekonomisi ve şartlarına kolaylıkla uyum sağlayabilmesi, esnek üretim yapıları, düşük öz sermaye ile kurulabilmeleri, teknolojik gelişme ve yeniliklere kolay uyum sağlamaları, müşterileri ile olan yakın ilişkileri dolayısıyla tüketici tercihlerine çabuk uyum sağlamaları gibi avantajlara sahiptirler. Ayrıca KOBİ 'ler; büyük sanayi işletmelerinin yanında yan sanayi şeklinde gelişerek bu sanayi kesiminin tamamlayıcı ve destekleyicisi olma gibi bir işlevde görmektedirler. Avrupa Birliği 'nde KOBİ 'lere yönelik ilk ciddi adım 1983 yılının KOBİ yılı ilan edilmesiyle atılmıştır. Ayrıca aynı yıl eylem planları ( Actıon Plan ) hazırlanarak Birlik düzeyinde KOBİ 'lere yönelik destek çalışmaları hızlandırılmıştır. 1986 yılında oluşturulan özel çalışma grubu ( Task Force ) ile bu çalışmalar planlı ve programlı bir çerçeveye oturtulmuştur. Birlik üyesi ülkelerde, KOBİ 'lere yönelik destek ve teşvik politikalarında genel olarak iki farklı eğilim görülmektedir. Birincisi, işletmelerin gelişmesi ve güçlenmesi için uygun ekonomik ortamın oluşturulması, İkincisi ise, KOBİ 'lerin finansal sorunlarının çözümü amacıyla ve belli bir program çerçevesinde, finansal yardım ve teşvik çalışmalarından oluşmaktadır. Küçük ve orta ölçekli işletmeler ülkemizin gerek sosyal gerekse ekonomik dokusunda önemli bir yer işgal ettiği görülmektedir. Türk imalat sanayinde işletme sayısının % 99 'unu KOBİ'ler oluşturmaktadır. Ancak ekonomik aktivite içerisinde bu kadar önemli bir paya sahip olan KOBİ 'ler çok ciddi sorunlar ile karşı karşıyadır. Türk İmalat sanayi genelinde yer alan küçük ve orta ölçekli sanayi işletmelerinin sorunları incelendiğinde, bunların öncelikle sosyal, ekonomik, siyasal ve yasal koşullar ile rekabet unsuru, teknolojik gelişim, bölgesel farklılıklar gibi faktörlere bağlı olarak kendi kontrolleri dışında oluşan şartlardan fazlası ile etkilendikleri görülmektedir. SUMMARY Adaption to market economy and ist requirements, flexible production structure, establishment with self-capital, closely following respective technological improvements and renovations, promptly responding to customer preferences as they are in direct contact with them, are some fo the main superiorities of small and medium size organisations (SMSO) The first serious action in Europe was initiated in 1983, when the year declared SMSO year. In the same year, preliminary Action Plan filed to support SMSOs in Union wide. Establishing a Tash Force in 1986, such studies gained a projected and planned form. Two distinguishing approach has been observed in the Union mmber contries in their their supports and incentives for SMSOs. First, preparing a suitable economic environment to support and protect the Organisations. Secondly, monetary support and financial incentive studies which aiming to Solve SMSOs financial problems in terms of a defined schedule. Small and medium size organisations have a substantial position both in economic and social life our country. While 99 precent of organisations in manufacturing industry in Turkey is owned by SMSOs, they have serious problems on the other hand. When analysed, it is observed that they have been mostly effected by social, economic, political and regulatory conditions, as well as conpetiton, technical developments, regional differences that all are out of their control.