Ortaokul müzik öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşım ile ilgili algı düzeylerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUHAMMED ÖMER TOKATLI

Danışman: Ajda Aylin Can

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaokul müzik öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşım ile ilgili algı düzeylerini belirlemektir. Araştırmaya 2016-2017 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Kadıköy, Ümraniye ve Maltepe ilçelerinde bulunan ve seçkisiz yolla belirlenen toplam 80 ortaokul müzik öğretmeni katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşım ile ilgili algı düzeylerini belirlemek amacıyla Karadağ (2007) tarafından geliştirilmiş olan “Yapılandırmacı Öğrenme İle İlgili Öğretmen Yeterliği Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 17.0 programı kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, ortaokul müzik öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşıma dair algılarının anlamlı derecede yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin cinsiyet, görev yapılan kurum türü, eğitim düzeyi, branş, mezuniyet türü ve formasyon alma durumu değişkenlerine bakıldığında, cinsiyet ve eğitim düzeyi değişkenlerinde anlamlı bir farklılık olduğu, kurum türü, branş, mezuniyet ve formasyon alma değişkenlerinde ise anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretmenin ölçme değerlendirmeyi, öğrenciyi tanımayı ve öğretim planlamayı iyi şekilde uygulayabilmesi için öğretim süreci alt boyutunun arttırılmasının önem kazandığı ortaya çıkmıştır. Alanla ilgili araştırmaların yeterli sayıda olmayışı konu üzerinde genelleme yapabilmek için farklı çalışma grupları ve değişik ölçüm araçlarıyla yeni çalışmalar yapmanın önemini ortaya koymuştur. Çalışmanın alana katkı sağlayacağı ve yeni araştırma konularına ışık tutacağı düşünülmektedir. ABSTRACT The aim of the present study was to determine the perception levels of the secondary school music teachers in relation to the constructivist approach. The participants were randomly selected 80 music teachers who teach in 3 districts of Istanbul (Kadıköy, Ümraniye,Maltepe) during 2016-2017 academic year. The "Teacher Proficiency Scale Related to Constructivist Learning" developed by Karadağ (2007) and the "Personal Information Form" prepared by the researcher were applied in order to determine the perception levels of the teachers participating in the research. SPSS 17.0 program was used in the analysis of the data. According to the results obtained, it was determined that the perceptions of the constructivist approach of middle school music teachers were significantly high. When all the varibles are taken into consider, instution type, branch,graduation, formation variable were not significantly related whereas gender and education level variables were found to be significantly different. It has been found out that it is important to increase the teaching process as a sub-dimension in order for the teacher to assess and evaluate, to identify the student and to implement the teaching plan in a good way. The fact that there are not sufficient number of field related researches shows the importance of doing new studies with different working groups using different measurement tools to be able to make generalizations the subject. It is thought that the work will contribute to the field and will shed light on new research topics.