Hemşirelerin dinleme ve problem çözme becerileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Oğuzhan Ofşin

Danışman: Semanur Kumral Özçelik

Özet:

Amaç: Araştırma, hemşirelerin dinleme becerisi düzeylerini ve problem çözme becerilerine ilişkin algılarını belirlemek amacıyla yapıldı. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki araştırma Bursa İlinde bir üniversite hastanesinde çalışmakta olan 395 hemşire ile gerçekleştirildi. Verilerin toplanmasında Bilgi Formu, Dinleme Becerisi Ölçeği ve Problem Çözme Envanteri kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Student’s t test, One-way ANOVA test, Pearson Korelasyon Analizi kullanıldı. Bulgular: Hemşirelerin yaş ortalaması 33.38±5.29 yıl olup, %85.6’sı kadın, %53.2’si lisans mezunu ve %30.6’sı 6-10 yıl mesleki deneyime sahiptir. Hemşirelerin Dinleme Becerisi Ölçeği puan ortalaması 57.21±5.25 olarak, Problem Çözme Envanteri (PÇE) toplam puan ortalaması ise 80.86±12.81 olarak bulundu. Araştırmada hemşirelerin çalıştığı pozisyon, çalıştığı birim ve hobilerinden müzik dinleme değişkenlerine göre dinleme becerisi düzeyleri farklılık gösterirken, çalıştığı birim, problem çözme eğitimi alma, problem çözmede destek alma değişkenlerine göre problem çözme becerilerine ilişkin algılarının farklılık gösterdiği görülmüştür (p<0.05; p<0.01). Hemşirelerin Problem Çözme Envanteri toplam puanları ile Dinleme Becerisi Ölçeğinden aldıkları puanlar arasında negatif yönde, orta düzeyde, istatistiksel olarak anlamlı ilişki saptandı (r= -0.422; p=0.001). Sonuç: Araştırma sonucunda hemşirelerin dinleme becerilerinin ortalamanın üzerinde olduğu ve problem çözme becerileri konusunda kendilerini yeterli olarak algıladığı söylenebilir. Hemşirelerin dinleme becerisi arttıkça problem çözme becerilerine ilişkin algıları da artmaktadır. -------------------- Objective: The research was performed to determine nurses’ own perceptions regarding their problem-solving skills and their listening skill levels. Material and Method: This descriptive study was carried out with 395 nurses working in a university hospital in Bursa. Data were collected with the Information Form, Listening Skill Scale and Problem-Solving Inventory. Descriptive statistics, Student’s t test, One-way ANOVA test and Pearson Correlation Analysis were used to evaluate the data. Results: Nurses had a mean age of 33.38±5.29 years, 85.6% were females, 53.2% had bachelor’s degree and 30.6% had 6-10 years of occupational experience. Their mean overall score from the Listening Skill Scale was 57.21±5.25 and their mean overall score from the Problem-Solving Inventory (PSI) was 80.86±12.81. Nurses’ listening skills differed by the position they worked, the unit they worked and whether they listened to music as a hobby, and their perception of their problem-solving skills varied according to the unit they worked, whether they received problem-solving training and whether they received support in problem solving (p<0.05; p<0.01). There was a statistically significant negative and moderate relationship between nurses’ total score from the Problem-Solving Inventory and their scores from the Listening Skill Scale (r = -0.422; p=0.001). Conclusion: Based on the results of the study, it can be concluded that nurses’ listening skills were above average and they perceived themselves as adequate in problem-solving skills. Nurses' perception of their problem-solving skills increased as their listening skills increased.