Sosyobilimsel konuların öğretimine yönelik bir öğrenme ve öğretme çerçevesinin geliştirilmesi: Fen bilimleri öğretmenleri ile bir delphi çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞULE ÇALIŞKAN

Danışman: Osman Serhat İrez

Özet:

ÖZET Birçok araştırmacı sosyobilimsel konuların sınıf içinde yer almasının fen öğrenme açısından oldukça etkili bir bağlam sunduğunu savunmaktadır. SBK, alan bilgisinin ve bilimin doğasının anlaşılması için etkili bir alan sunmaktadır. Aynı zamanda SBK öğretimi, öğrencilerin bilime karşı ilgi ve motivasyonlarını artırmayı ve argümantasyon becerilerinin gelişmesini sağlamaktadır. SBK öğretimin farklı bilgi alanlarını nasıl etkilediğini ve fen eğitimi açısından ne kadar önemli olduğunu gösteren birçok çalışma olmasına rağmen, SBK’nın sınıf içine transfer edilmesi ile ilgili çalışmalar oldukça sınırlıdır. Bu noktadan hareketle bu çalışmanın amacı, SBK öğretiminde kullanılabilecek bir öğrenme-öğretme çerçevesinin oluşturulmasıdır. Çalışmanın amacı doğrultusunda araştırmada Delphi yöntemi kullanılmıştır. Delphi yönteminin amacı, belirli bir konuda uzman görüşlerini ortaya çıkarmak ve bir uzlaşma sağlamaktır. Çalışmaya 24 fen bilimleri öğretmeni katılmıştır. Delphi çalışması üç aşamada yürütülmüştür. Birinci aşamada 24 uzmana SBK öğretiminde hedeflenmesi gereken kazanım, amaçlar, materyal nitelikleri, öğrenme ortamının özellikleri, kullanılabilecek öğretim strateji, yöntem ve tekniği ve değerlendirme yaklaşımları üzerine 6 açık uçlu soru sorulmuştur. Uzmanlardan gelen cevaplar içerik analizi ile analiz edilmiş ve 6 tema belirlenmiştir. Bu temalar altında toplam 82 kod ortaya çıkarılmıştır. İkinci aşamada bu kodlar ile 7’li likert tipi bir anket oluşturulmuştur. Oluşturulan anket uzmanlara gönderilerek her bir ifadeyi 1 – 7 arasında değerlendirmeleri istenmiştir. Üçüncü aşamada ise bu maddeler uzmanlara tekrar gönderilerek uzmanların bu maddeleri yeniden değerlendirmeleri istenmiştir. Her bir maddenin ortalama, medyan, çeyrekler arası açıklık ve bu maddelere 7 tam değerini verenlerin yüzdesi hesaplanmıştır. İstatiksel analizler sonucunda medyanı 7,00’nin altında olan maddeler elenmiştir. Geriye kalan maddelerden ise çeyrekler arası açıklık değeri 1,00’in üzerinde olan maddeler elenmiştir. Çalışmanın sonucunda SBK öğretiminde kullanılabilecek altı boyuta sahip bir öğrenme-öğretme çerçevesi ortaya çıkmıştır. Oluşturulan öğrenme-öğretme çerçevesinin boyutları ve içerikleri şu şekilde özetlenebilir. Kazanım boyutunda 22 madde belirlenmiş olup “Bilimsel tartışma becerilerini geliştirir.” ve “Çok yönlü düşünebilme becerilerini geliştirir.” kazanımları örnek olarak verilebilir. Tartışma boyutu altında 8 madde oluşturulmuş bu maddelerden “Toplum” ve “Etik” boyutun öne çıktığı söylenebilir. 7 maddeyi kapsayan Materyal nitelikleri boyutu ise “Farklı bakış açılarını yansıtmalıdır.” ve “Öğrenci seviyesine uygun içerikte olmalıdır.” maddeleri ile örneklendirilebilir. Öğrenme ortamlarını niteleyen 12 maddeyi içine alan Öğrenme Ortamının Nitelikleri boyutu ise “Demokratik tartışma ortamı yaratılmalıdır.” ve “Öğretmen tartışmayı yönetme becerisine sahip olmalıdır.” maddelerini kapsamaktadır. Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri boyutu 19 maddeden oluşmuş ve bu maddelerden “Araştırma-sorgulama temelli öğretim yaklaşımı” ve “Argümantasyon” maddeleri öne çıkmıştır. Son boyut olan değerlendirme yaklaşım ve teknikleri boyutunda ise 14 madde mevcut olup “Öğrencilerin bilimsel tartışma performanslarının değerlendirilmesi” ve “Tutum değişikliği ölçekleri kullanmak” maddelerini içermektedir. Gerçekleştirilen bu çalışma ile SBK’nın öğrenme ortamına etkili bir şekilde entegre edilmesinde kolaylaştırıcı bir öğrenme-öğretme çerçevesi oluşturulmuştur. Bu çerçeve bir bağlam olarak SBK tercih edildiğinde eğitimcilerin/öğretmenlerin kazanım boyutundan değerlendirme sürecine kadar kullanabileceği rehberlik niteliğinde bir yapıdadır. -------------------- ABSTRACT Many researchers argue that the inclusion of socio-scientific issues in the classroom provides a highly effective context for learning science. SSI provides an effective area for understanding the nature of science and learning science content. At the same time, the teaching of SSI increases students’ interest and motivation towards science and promotes their argumentation skills. Although there are many studies indicating how SSI teaching affects different areas of knowledge and how important it is for science education, studies on transferring SSI into the classroom are very limited. From this point of view, the aim of this study is to develop a learning-teaching framework that can be used in the teaching of SSI. To this end, The Delphi method was used in the study. The purpose of the Delphi method is to elicit expert opinions on a particular subject and to reach a compromise. The participants of the study were 24 science teachers who have expertise and experience in SSI teaching. The Delphi study was conducted in three stages. In the first stage, six open-ended questions were asked to 24 experts on the objectives, teaching materials, learning environment characteristics, teaching strategies, methods and techniques and evaluation approaches that should be targeted in SSI teaching. Responses from experts were analyzed by content analysis and 82 codes under 6 six themes were revealed. In the second stage, a 7-point Likert-type questionnaire was created using these codes. The questionnaire was sent to the experts and asked to evaluate each statement between 1 - 7. In the third stage, these items were sent back to the experts and the experts were asked to reevaluate them. The mean, median, interquartile range of each item and the percentage of those who gave these items 7 full values were calculated. As a result of statistical analysis, substances with a median of less than 7.00 were eliminated. Of the remaining items, items that interquartile range value more than 1.00 were eliminated. As a result of this study, a six-dimension learning-teaching framework that can be used in the teaching of SBK has emerged. The dimensions and contents of the created learning-teaching framework can be summarized as follows. The Learning Objectives dimension is consisted of 22 items, such as “To develop scientific process skills” and “To develop ability to think from multiple perspectives”. The Cross Cutting Themes dimension is consisted of eight themes of which “Society” and “Ethics” dimension are the most prominent ones. The Teaching Materials dimension emphasizes the aspects and qualities of the teaching materials which can be exemplified as “reflecting different perspectives”. The Learning Environment dimension includes 12 items describing the most effective learning environments for SSI learning and teaching. The Teaching strategies, methods and techniques dimension is consisted of 19 items and among which “Research-inquiry based teaching approach” and “Argumentation” came to the fore. The Assessment of Learning dimension is the last dimension and includes 14 items. To conclude, the study proposed a facilitating learning-teaching framework to integrate SSI effectively into the learning environment. This framework can be used as a guide that educators/teachers can utilize in preparing to teach SSI in school science.