Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SERAP ÇİMŞİR
Danışman: Zeliha Nurdan Baysal
Özet:
Yapılan
bu araştırmayla, ilkokul dördüncü sınıf Sosyal Bilgiler dersinde “Marmara Üç
Aşamalı Bilişsel Karar Verme Süreci Modeli”nin, akademik başarısı düşük
öğrencilerin, karar verme ve problem çözme becerilerine ve akademik
başarılarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın
amacı doğrultusunda aşağıdaki hipotezler test edilmiştir:
1.
“Marmara Üç Aşamalı Bilişsel Karar Verme Süreci Modeli” akademik başarısı düşük
ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerini olumlu yönde
geliştirmektedir.
2. “Marmara Üç Aşamalı Bilişsel Karar Verme
Süreci Modeli” akademik başarısı düşük ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin
problem çözme becerilerini olumlu yönde geliştirmektedir.
3.
“Marmara Üç Aşamalı Bilişsel Karar Verme Süreci Modeli” akademik başarısı düşük
ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersindeki akademik
başarılarını artırmaktadır.
Araştırmada, zayıf deneysel desenlerden olan tek grup
öntest–sontest desen kullanılmıştır. Çalışma grubunu kolay ulaşılabilir örneklem
olarak, 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Ümraniye ilçesindeki bir
ilkokulun dördüncü sınıfına devam eden yedi şubeden seçilen akademik başarısı
düşük 26 öğrenci (18 erkek-8 kız) oluşturmuştur. Çalışma grubu oluşturulurken,
akademik başarısı düşük öğrencileri tespit etmek amacıyla; araştırmacı
tarafından hazırlanan “Sosyal Bilgiler Akademik Başarı Testi” uygulanmış, daha
sonra öğretmen görüşleri alınmış ve öğrencilerin e-okul notları incelenmiştir.
Araştırmada deney grubuna deneysel işlemden önce demografik özellikleri
belirlemek için “Kişisel Bilgiler Formu” uygulanmıştır. Öğrencilere öntest
olarak “Sosyal Bilgiler Akademik Başarı Testi”, “İlkokul Öğrencileri
için Marmara Karar Verme Beceri Algısı Ölçeği” ve “İlköğretim Düzeyindeki Çocuklar için Problem
Çözme Envanteri” uygulanmıştır. Aynı ölçme araçları uygulamanın sonunda son
test olarak ve uygulama bittikten 4 hafta sonra da kalıcılık testi olarak
uygulanmıştır.
Araştırmada üç aşamadan oluşan “Marmara Üç Aşamalı
Bilişsel Karar Verme Süreci Modeli”nin öğrenme aşaması için “Bilinçsiz
Tüketicilik”, geliştirme aşaması için “Doğal Kaynakların İsrafı” ve pekiştirme
aşaması için “Çocuk Haklarının İhlali” sorunları ele alınmıştır. Modelin üç
aşaması için standartlaştırılmış basamaklar ve oturumlar uzman görüşleri
alınarak oluşturulan etkinliklerle işlenmiştir.
Verilerin analizinde; deney gurubu ön test-sontest ve
son test-kalıcılık testi arasındaki farkı belirlemek için ilişkili örneklem
t-testi (paired sample t-test) yapılmıştır.
Araştırmanın sonucunda;
1. “Marmara Üç Aşamalı Bilişsel Karar Verme
Süreci Modeli”nin akademik başarısı düşük ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin
karar verme becerilerini olumlu yönde geliştirdiği ve bu etkinin kalıcı olduğu,
2.
“Marmara Bilişsel Karar Verme Süreci Modeli”nin akademik başarısı düşük
ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerini olumlu yönde
geliştirdiği, bu etkinin kalıcı olduğu,
3. “Marmara Bilişsel
Karar Verme Süreci Modeli” akademik başarısı düşük ilkokul dördüncü sınıf
öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersindeki akademik başarılarını artırdığı,
ancak bu başarının kalıcı olamadığı tespit edilmiştir.