A reflective study on efl instructors’ dropping out stories through the lens of motivation and self = Motivasyon ve benlik merceğinden İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretim görevlilerinin mesleği bırakma hikayeleri üzerine yansıtıcı bir çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Serap Kartal Yaylı

Danışman: KAMİLE HAMİLOĞLU

Özet:

Bu çalışmanın amacı İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretim görevlilerinin motivasyon ve benlik merceğinden incelenen bireysel ve ortamsal faktörlerle bağlantılı mesleği bırakma hikayelerini kendi algılamaları üzerinden incelemektir. Buna binaen bu çalışma, katılımcıların İngilizce öğretimini tamamen bırakma kararlarıyla sonuçlanan süreçle ilgili yansıttıkları hikayelerine dayanmaktadır. Bu çalışma için bir nitel araştırma türü olan vaka çalışması yöntemi kullanılmış, biri devlet diğeri de özel üniversitede çalışmış, iki eski İngilizce öğretim görevlisi çalışmaya katılmıştır. Veri toplama yöntemleri, ağırlıklı olarak yarı-yapılandırılmış görüşmelerden ve hem katılımcıların geçmiş bilgilerini aktive etmek, detaylı görüşmelerden elde edilen bulguları tamamlamak ve doğrulamak hem de geçerliliği temin etmek için bilgilerin doğruluğunu sağlamak amacıyla tamamlayıcı veri toplama aracı olarak kullanılan anketlerden oluşmaktadır. Katılımcıların öğretmenlik mesleğini tamamen bırakmalarına sebep olan faktörleri nasıl algıladıklarını incelemek için, yarı-yapılandırılmış görüşmelerden ve anketlerden elde edilen veriler, (a) bireysel faktörler, (b) ortamsal faktörler, (c) motivasyon-bağlantılı faktörler, (d) benlik-bağlantılı faktörler olmak üzere dört ana tema ve bunların tema ve alt-temaları altında kategorize edilmiştir. Veri analizinde ortaya çıkan alt temaların, literatürdeki anahtar temalara karşılık gelmelerine karşın, bu çalışmadan literatürde olmayan, Sahnede Olmak – Gerçek Benliği Yansıtmak mı Başka Benliği Taklit Etmek mi adında ikincil derece alt tema ortaya çıkmıştır. Çalışmanın bulguları, bu tecrübeli ve kalifiye öğretim görevlilerinin mesleği tamamen bırakma kararlarında bireysel, ortamsal, motivasyon-bağlantılı ve benlik-bağlantılı faktörlerin hepsinin etkisinin olduğunu, ancak ortamsal faktörlerin etkilerinin diğerlerinden daha baskın olduğunu ortaya çıkarmıştır. Her ne kadar katılımcıların mesleği bırakma kararlarını almalarını zorlayan bazı kritik ve itici güçler olsa da bu karar tek bir olaydan kaynaklanmayıp, farklı faktörlerin bir araya gelmesinden ve öğretim görevlilerinin zamanla yıpranmalarından kaynaklanmaktadır. Çok yönlü ve birbirleriyle ilişkili olan bu faktörler, bu tecrübeli İngilizce öğretim görevlilerinin öğretmenlik mesleklerini tamamen bırakmalarına sebep olmuştur. Bu çalışma, daha önce Türkiye’de hiç araştırılmamış olan, öğretmenleri mesleklerini tamamen bırakmaya yönelten nedenleri ve etkenleri araştırması ve onlara bir ses olma ve mesleki yolculuklarına ilişkin bir değerlendirme fırsatı verme amacı taşıması açısından eşsizdir. -------------------- This study aims to examine EFL instructors’ understandings and perceptions of their own stories for dropping out of the teaching profession regarding individual and contextual factors through the lens of motivation and the self. Therefore, it is based on the participants’ reflected stories about the process which culminates in their decisions to leave English language teaching permanently. A case study design as a type of qualitative research was adopted for this study, and two former EFL instructors, one having worked at a state and the other at a private university, participated in this study. The data collection methods consist of mainly semi-structured interviews and questionnaires as the supplementary data collection tools used to both activate the participants’ background knowledge; to complete and confirm the findings from in-depth interviews; and ensure the accuracy of the information for the sake of validation. The data gathered from the semi-structured interviews and the questionnaires were categorized into four main themes, namely (a) individual factors, (b) contextual factors, (c) motivation-related factors, (d) self-related factors as well as their themes and sub-themes in order to reveal the participants’ perceptions of the factors contributing to their decisions to drop out of the teaching profession. While sub-themes emerged from the data analysis were the key themes from the existing literature, a minor sub-theme named Being on the stage – Presenting Real Self vs Pretending Another Self was unexpected theme inductively emerged from the data analysis. The findings reveal that all individual, contextual, motivation-related and self-related factors impacted these experienced and qualified instructors’ decisions to leave the teaching profession; however, contextual factors outweighed the others. Although there were some critical incidents and driving forces that compelled the participants to take their dropout decisions, their choices didn’t result from a single event, but rather a gradual wearing down and an accumulation of several contributing factors. These multifaceted and interrelated factors led these English language instructors to leave the profession permanently. This study is unique with its aim to give these experienced instructors a voice and an opportunity to appraise their professional journeys by scrutinizing the motives and factors that incite them to drop out of their teaching professions, which has not ever been studied in Turkey.