Mesleki müzik eğitimi alan üniversite öğrencilerinin deşifre becerilerine ilişkin öz yeterlik algıları ve tutumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASEMİN ÖNDER

Danışman: SİBEL ÇOBAN

Özet:

MESLEKİ MÜZİK EĞİTİMİ ALAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN DEŞİFRE BECERİLERİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK ALGILARI VE TUTUMLARI Bu araştırmanın amacı, mesleki müzik eğitimi alan üniversite öğrencilerinin deşifre becerilerine ilişkin öz yeterlik algıları ve tutumlarını; ritim, nota okuma, beceri, müzik terimleri ve tekrar işaretleri, duygusal, gereklilik ve yeterlilik alt boyutlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmanın evrenini, Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencileri ile Güzel Sanatlar Fakülteleri Müzik Bölümü öğrencileri; örneklemini ise Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü, Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bölümü, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı, Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 353 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma, içeriği, yöntemi ve amacı bakımından tarama modelini esas alan betimsel bir araştırmadır. Verileri toplamak için, öğrencilerin bireysel durumlarını belirlemek amacıyla oluşturulan kişisel bilgi anketi ile araştırmacı tarafından geliştirilen öz yeterlik ölçeği ve tutum ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde, tek yönlü varyans analizi ve bağımsız gruplar t testi istatistiksel yöntemleri kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara bakıldığında; üniversite, cinsiyet, lise mezuniyeti ve bireysel çalışmalarda deşifreye ayrılan zaman değişkenlerine göre anlamlı bir farklılığa ulaşılırken; sınıf, çalgı, haftalık solfej ders saati yeterliliği ve derste deşifreye ayrılan zaman değişkenlerine göre anlamlı farklılığa bir ulaşılamamıştır. Anahtar Kelimeler: Müzik Eğitimi, Deşifre, Öz Yeterlik Algısı, Tutum. ABSTRACT ATTITUDES AND SELF-SUFFICIENCY PERCEPTIONS OF THE UNIVERSITY STUDENTS OF PROFESSIONAL MUSIC EDUCATION ABOUT DECODING ABILITIES The purpose of this study is to determine if attitudes and self-sufficieny perceptions of the university students of professional music education about decoding abilities differenciate or not according to sub-dimensions; rhythm, note reading, ability, musical terms and repetition mark, emotional necessity and sufficiency. The universe of this study constitutes of the students of Music Teaching Departments from Departments of Fine Arts Faculties of Education and the students of Music Departmant of Faculties of Fine Arts, and the sample of this study constitutes of 353 students studying in Marmara University in Music Teaching Department of Education of Fine Arts Department of Atatürk Faculty of Education, in Marmara University in Music Department of Faculty of Fine Arts, in Kocaeli University in Music Department of Faculty of Fine Arts, in Onsekiz Mart University in Music Teaching Department of Education of Fine Arts Department of Faculty of Education, in Balıkesir University in Music Teaching Department of Education of Fine Arts Department of Necatibey Faculty of Education. This study is descriptive which bases on scanning method regarding its content, method and purpose. Personal information survey which is formed to determine the individual conditions of the students and self-sufficieny scale and attitude scale which are formed by the researcher, are used to collect data. Statistical methods of one-way varience and t test are used to analyze the data. According to obtained data; while a significant difference is reached regarding variants; university, sex, graduation of high school and the time reserved for decoding in individual studies, a significant difference is not reached regarding variants; class, instrument, sufficiency of weekly solfege lesson period and the time reserved for decoding in lesson. Key words: Music Education, Decoding, Self-Sufficiency Perception, Attitude.