Yirminci yüzyılın ikinci yarısında plastik sanatlarda anlatım ögesi olarak tekrarlanan elemanlar


Tezin Türü: Sanatta Yeterlik

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Heykel Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZİYATİN NURİEV

Danışman: Ümit Öztürk

Özet:

Sanatta yeterlik programı dahilinde final savunması olarak sunulan heykel projesine yönelik eser metni olan bu çalışma, sergilenen projenin temelini de oluşturan, plastik sanatlarda yapıtın biçimsel ve düşünsel kurgusunun oluşumunda "tekrar" olgusunun kullanım biçimlerini, rolünü ve zaman içinde değişen konumunu inceleme amacı ile yapılmıştır. Çalışma dört ana bölüme ayrılmıştır. Birinci bölümde "tekrar" kavram olarak irdelenmektedir. Bu bölümde 'tekrar'ın sözlük anlamı açıklanarak ve varoluş biçimleri incelenerek teknik rölevesi çıkarılmaktadır. İkinci bölümde insan yaşamında ve uğraş alanlarında tekrarın rolü araştırılmıştır. Bu bölümde ilk bilgi birikimini mantık yolu ile değil etrafındaki olayların tekrarlanmasından çıkardığı sonuçlarla oluşturan insanın yaşamında ve uğraş alanlrında tekrarın varlığı incelenmiştir. Toplumsal ilişkilerin ve ideolojilerin oluşumunda bir öncekinin izlerinin varlığı, bu oluşumların sürekliliğinin sağlanmasında; edebiyat, müzik, felsefe, mimarlık ve teknoloji alanlarında tekrarın varlığı ve kullanımı araştırılmıştır Üçüncü bölümde plastik sanatlarda anlatım ögesi olarak tekrarlanan elemanların kullanımı incelenmiştir. Bu bölüm kendi içinde dört alt başlığa ayrılmıştır. Birinci alt başlık, kullanım gereksinimleri nedeni ile kendine özgü kurgu biçimi olan dekoratif sanatlara ayrılmıştır. İkinci ve üçüncü alt başlıklar güzel sanatlar alanında tekrarlanan elemanların kullanımına ayrılmıştır. Bu başlıkta 'tekrar' olgusuna yaklaşımın farklılığını göstermek için 1950 yılı öncesi ve sonrası dönemlere ayrılarak incelenmiştir. Dördüncü alt başlıkta ise Türk sanatından örnekler gösterilmiştir. Dördüncü bölüm sanatçının sanatta yeterlik programında final savunması için sunduğu heykel çalışmaların oluşum sürecine ve sunulan çalışmalarının konu ile bağlamının açıklanmasına ayrılmıştır. Summary This study is directed to the sculpture project which is prepared as a final defence, included to the Ph.D. program; and its purpose is to examine the ways of the "repetition" event, which also forms the basis of this study, the role of it and its changing situations during the time, over the formal and intellectual constitution of the art work in the plastic arts. The study is divided in four main chapters. In the first chapter "repetition" is examined as a concept. Its technical significance is revealed by explaining the lexicographical meaning of repetition and by clarifying its ways of existence. In the second chapter, the role of repetition in lives and in the occupations of people is researched. This chapter focuses on the existence of the repetition in the context that the life and in the occupations of mankind gets his first impressions not logically but by seeing the repetitions around him. The role of tracks left from the previous, in the formation of social relationships and occupations, the presence of the repetition in the continuousness of these in the literature, music, philosophy, architecture and technology is examined. In the third chapter, the use of the repeated components is examined as an expression element in the plastic arts. This chapter divided into four subtitles. Because of the usage necessities, the decorative arts which have peculiar ways are argued in the first subtitle. The second and third subtitles focus on the use of the repeated components in the fine arts. These subtitles are separated in two parts as before and after 1950 to show the differences in the approaches to the "repetition" event. The fourth subtitle engages the examples in the Turkish arts. The fourth chapter is stated to the formation process of the sculptures put forward by the artist for the final defence in the Ph.D. program, and to the statement of the connection between the sculptures created and the subject.