Orta öğretimde beyin temelli öğrenme kuramına dayalı coğrafya öğretiminin öğrencinin coğrafya dersine yönelik tutumu üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASEMİN KİBAROĞLU

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, Beyin Temelli Öğrenme Kuramına uygun öğretim ortamını oluşturarak, öğrencilerin coğrafya dersine yönelik tutumlarında anlamlı bir farklılık olup olmadığını tespit etmektir. Araştırmada deney ve kontrol gruplarında tutum ölçeği kullanılarak ön test ve son test gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda beyin temelli öğrenme kuramına dayalı yöntem ve teknikler, kontrol grubunda ise geleneksel yöntemlere dayalı öğretim yöntemleri ve teknikleri uygulanmıştır. Araştırma denekleri, İstanbul’un Beşiktaş ilçesindeki bir lisede eğitim alan 10. Sınıf öğrencileridir. Çalışmada coğrafya dersi tutum ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Elde edilen veriler SPSS 17 programına girildikten sonra Kolmogrov-Smirnov normallik testi, bağımsız gruplar için t testi, bağımlı gruplar için t testi uygulanarak veriler analiz edilmiştir. Ayrıca nitel araştırma yöntemlerinden mülakat ve günlük tutma yöntemleri de kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre Beyin Temelli Öğrenme Kuramına dayalı yöntem ve tekniklerin kullanılması öğrencilerin coğrafya dersine yönelik tutumlarının olumlu yönde değişmesini sağlamıştır. Geleneksel yöntemlerle işlenen dersler ise öğrencilerin derse yönelik tutumlarında herhangi bir değişiklik meydana getirmemiştir. Anahtar kelimeler: Beyin Temelli Öğrenme, Tutum, Coğrafya Öğretimi ABSTRACT THE EFFECT OF GEOGRAPHY EDUCATION, WHICH IS BASED ON BRAIN BASED LEARNING THEORY, ON STUDENTS ATTITUDE The main purpose of this study was to observe the effect of brain based learning theory on attitudes towards geography lessons. In this research the pre-tests and the post tests were used on the experiment and control groups by using scale for attitudes.. Brain based learning was applied on experiment group while traditional teaching methods were used on the control group. The research was executed on 10th grade high school students in Beşiktaş. In this study, the data were gathered with scale for attitudes towards geography. The data were entered to SPSS 17 software program. Kolmogrov-Smirnov normality test, independent group t test, paired group t test were used to analyze the data. Additionally interviews and diary techniques were used as a qualitative research methods. At the end of the research, it is concluded that there are significant differences between experiment group and control group in terms of attitude scores. According to the study the brain based education has changed the attitudes of the students positively towads geography lessons. Although, there was no significant difference in the attitude scores of control group. Key words : Brain Based Education, Attitude, Geography education