Farklı öğreme seviyelerindeki öğrencilerin fen derslerinde oluşturulan argüman ortamlarındaki performansları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hanife Hakyolu

Özet:

Bu çalışma farklı başarı düzeyine sahip öğrencilerin argüman içeren fen derslerine katılım performanslarını karşılaştırmak amacı ile yapılmıştır. Marmara Üniversitesi Fizik Öğretmenliği Bölümü son sınıf öğrencilerinden 13 kişi ile çalışılan bu araştırmanın başlangıcında öğrencilere başarı düzeylerini ölçmek amacıyla Hareket ve Isı-Sıcaklık konuları ile ilgili 30 soruluk açık uçlu sorulardan oluşan bir seviye belirleme envanteri uygulanmıştır. Envanterde yer alan sorular farklı zorluk seviyelerinde hazırlanmıştır. Öğrenciler Chi ve Roscoe (2002) tarafından geliştirilen bir model esas alınarak başarı düzeylerine göre gruplandırılmıştır. Her dersin uygulama süresi yaklaşık 30-40 dakika olup her uygulama kamera ve ses kayıt cihazları ile kayıt edilerek hem bu kayıtlar hem de öğrencilere dağıtılan yazılı dokümanlar toplanarak veriler elde edilmiştir. Argümanların analizinde ve çürütme tezlerinin değerlendirilmesinde Clark ve Sampson tarafından 2008’de geliştirilen kodlama yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin cevaplarının kavramsal kodlamaları gerçekleştirilirken Chi ve Roscoe (2002) tarafından geliştirilen bir model kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizlerinden elde edilen sonuçlara göre konu ile ilgili bilgi düzeyi fazla olan öğrencilerin hem argüman ortamlarına katılımları hem de öne sürdükleri fikirlerinin bilimsellikleri açısından daha kaliteli argümanlar ortaya koydukları görülmüştür. Ayrıca, argüman ortamlarının öğrencilerin öğrenmeleri üzerindeki etkisi incelendiğinde olumlu etkisinin bulunduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin zaman içerisindeki argüman ortamlarına katılımlarında ise olumlu bir gelişme gözlenerek öğrencilerin argüman kalitelerinin ilerleyen haftalarda artış gösterdiği bulgular arasında yer almaktadır. Son olarak öğrencilerin argüman ortamlarına katılım kalitelerinin konuya göre değişiklik gösterip göstermediği incelendiğinde ise konulara göre öğrencilerin oluşturdukları argümanlar arasında farklılık görülmüştür. Tüm bu bulgulara dayanarak, argüman ortamlarının sınıf içinde uygulanmasının öğrencilerin öğrenmeleri ve derse katılımları üzerinde olumlu bir etkisi olduğu söylenebilmektedir. ABSTRACT The purpose of this study is to investigate a pattern between students’ science learning levels and their engagement in argumentation. Participants of the study are 13 Marmara University Teaching Physics Department 4th Class Students. At the beginning of the study, an inventory including 30 open-ended questions that are related to kinematics and heat-energy concepts was administered to the participants in order to determine the concept level of the participants. These questions were prepared at different difficulty levels on the basis of model which was developed by Vasniadou(1994). The model developed by Chi and Roscoe (2002) in order to represent the knowledge was used to analyze the participants’ science learning before applications according to students’ answers of the inventory questions. Written arguments were distributed to the students for every lesson and also the participants and the instructor were videotaped during the instruction that were 30-40 minutes as data sources. conceptual level of students during argumentations was determined according to the model that were developed by Chi and Roscoe (2002). In the part of the analyzing of the study, students’ rebuttal level of claims were coded based on the scale developed by Clark and Sampson (2008) with some additions to analyze their quality and quantity of arguments in detail. According to the results, the students who have high concept level about topic are also more successful and participate lessons more frequently. Finally, another results that we concluded from this is study is that students may have a different performance in difference topics.