İlköğretim okulları 2. kademe öğrencilerinin beden eğitimi dersine ve ders dışı spor etkinliklerine yönelik tutumlarında beden eğitimi öğretmenlerinin rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLENDAĞ ESEN

Danışman: Semih Yılmaz

Özet:

İLKÖĞRETİM OKULLARI 2. KADEME ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ DERSİNE VE DERS DIŞI SPOR ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK TUTUMLARINDA BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN ROLÜ Gelecekte toplumda sorumluluk yüklenecek yetişkinlerin iyi alışkanlıklar edinmesinde gerek bireyler arası gerek toplumlar arası iyi ilişkiler kurulmasında çocukluktan başlayan sporun büyük bir önemi vardır. Çocukların ilkokuldan itibaren sportif faaliyetlere yönlendirilmesi, iyi alışkanlığın yerleştirilmesinde büyük önem taşır. Çalışmanın amacı, ilköğretim okullarında öğrenim gören öğrencilerin, beden eğitimi dersine ve beraberinde beden eğitimi öğretmenine karşı olan tutumlarını, öğrenci-öğretmen ilişkisinin tespitini ve ders dışı etkinliklerde öğretmenin rolünü ortaya koymaktır. Araştırma grubunu ilköğretim okullarında okuyan 2. Kademe 6., 7., 8. sınıflarda okuyan, kız-erkek öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada tarama (survey) modeli kullanılarak veri toplama amacıyla anket uygulanmıştır. Anket; kimlik bilgileri, öğrencilerin beden eğitimi dersi hakkındaki düşünceleri ve ders dışı etkinlik ve beden eğitimi öğretmenleri hakkındaki düşünceleri olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. 32 soruluk ankete 1000 öğrenci cevap vermiştir. İstatistiki çözümler için SPSS 15.0 (statistical packet fort he social science) programından yararlanılmıştır. Öğrencilerin beden eğitimi dersi ve beden eğitimi öğretmenlerine karşı olumlu tutum gösterdikleri görülmüştür. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin ders dışı etkinliklerine katılım oranlarının istenilen seviyede olmadığı ve ders dışı etkinliklerin öğrencilerin beklentilerini tam olarak karşılayamadığı ortaya çıkmıştır. Okul yönetimi ve beden eğitimi öğretmenleri, kız ve erkek öğrencilerin beklentileri doğrultusunda ders programları ve ders dışı etkinlikler düzenleyebilir. Anahtar Kelime: Okul, beden eğitimi, ders dışı sportif etkinlik, yönlendirme, öğretmen. ABSTRACT ROLE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS’ TOWARDS SECONDARY DEGREE OF PRIMARY EDUCATIONAL STUDENTS ATTITUDE TO PHYSICAL EDUCATION LESSON AND EXTRACURRICULAR SPORTS ACTIVITIES There is big importance on sport which is started from childhood for taking good habits and getting good relationships both between individuals and society for the adults who will have responsibility in the society in future. Directing students towards sports activities is really important for appropriating good habits. The aim of the study, is determining the attitude of students learning at primary school towards the physical education lesson and pyshical education lesson teachers also determining relationship between student-teacher and teacher role of extracurricular activities. Research group composes male and female students learning in primary school secondary degree at 6th, 7th, 8th grades . Questionnary is been carried out using survey model to collect data.Questionnary includes three parts as ;identitiy information, students’ idea about pysical education lesson and extracurricular activities also ideas about their physical education lesson teachers .1000 students answered questionnary including 32 guestions For statistical solutions is benefitted from SPSS 15.0 (statistical packet for the social science)program. It is seen that students displayed positive attitude to the physical education lesson and physical education lesson teachers . As a result of the work it is emerged that rate of participation students in extracurricular activities are not at the desired level and extracurricular activities for students are unable to fully meet their expectations . Keywords: school, physical education, extracurricular sports activities, guidance, teacher.