Sinemada senaryo yaklaşımları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gökhan Temel

Danışman: MEHMET ÖZTÜRK

Özet:

Sinema, 1895 yılında sinematograf aygıtının icadından itibaren hızlı bir değişim ve gelişim içine girmiştir. 1902 yılında ilk öykülü film olan “Ay’a Yolculuk” filmi bu gelişim ve değişimin ilk basamağı ve sinemada senaryonun ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Devam eden yıllarda sesli sinemaya geçilmesi de senaryonun bu günkü halini almasında son derece önemli bir basamak olmuştur. Fakat bu süreçte sinemada senaryonun, sinemayı sanat olmaktan çıkarıp çıkarmayacağı tartışılırken, sinemada senaryo varlığını sürdürerek günümüze kadar ulaşmıştır. Bu çalışmada; tartışmaların odağındaki senaryonun; günümüzdeki şekli, yazım biçimi, sinemada senaryo türleri ve yaklaşımları ele alınmıştır. Gelişen teknolojiye rağmen, içerik yani senaryo yönünden kısır bir döngü içerisine giren Hollywood Sineması, Türk Sineması ve diğer ülke sinemalarındaki duraksamalar, sinemadaki film türlerinin senaryoları üzerinden örneklerle ele alıp incelenmiştir. Kısır döngünün kaynağında ise; sinemaya sadece görsel bir sanat olarak bakılması, içerik ve senaryoya verilen değerin yeteri kadar olmaması yatmaktadır. -------------------- Since the invention of cinematography in 1985, cinema has undergone rapid change and development. In 1902, the first short film “A Trip to the Moon” was the first step of this development and change, and the term“ screenplay ada appeared in the cinema. In the following years, the transition to audio cinema has been an extremely important step for the scenario to take its present form. However, in this process, the scenario has survived to the present day while discussing whether the script can remove the cinema from being an art. In this study; the scenario at the center of discussions; today's form, verse, screenplay types and approaches in cinema are examined. Despite the developing technology, Hollywood Cinema, which has a vicious circle in terms of content, scenario, pauses in Turkish cinema and other country cinemas were analyzed and analyzed through the scenarios of film genres in the cinema. The fact that cinema is seen only as a visual art and that the value given to the content and the scenario is not enough was shown as the reason for this vicious circle.