Ortaokul öğrencilerinin yeni medya kullanım alışkanlıkları ve medya okuryazarlık farkındalıkları üzerine nitel bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Çağrı Kara

Danışman: HEDİYETULLAH AYDENİZ

Özet:

Bu çalışmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin yeni medya kullanım alışkanlıklarının ve medya okuryazarlık farkındalıklarının, sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel faktörler ile nasıl bir ilişkisi olduğunu gözlemlemektir. Çalışmamızda nitel araştırma yöntemlerinden odak grup ve derinlemesine mülakat tekniği kullanılmıştır. İstanbul ilinin iki farklı ilçesinden seçilen katılımcılardan oluşan toplam 30 sekizinci sınıf öğrencisiyle yarı yapılandırılmış sorularla görüşmeler yapılmıştır. Dezavantajlı olarak adlandırdığımız 15 öğrenciden oluşan Grup1 ve avantajlı olarak adlandırdığımız 15 öğrenciden oluşan Grup2 ile gerçekleştirdiğimiz görüşmeler sonucunda elde ettiğimiz bulgular beş farklı kategoride (ebeveyn denetimi, güvenlik, alışkanlıklar, amaçlar, farkındalık) değerlendirilmiş, karşılaştırılmış ve yorumlanmıştır. Tüm karşılaştırmalar ve değerlendirmeler sonucunda, araştırmamıza katılan ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin yeni medya kullanım alışkanlıklarının ve medya okuryazarlıkları farkındalıklarının, sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel faktörler ile gözlemlenebilir bir ilişkisi olduğu sonucuna ulaşılamamıştır. -------------------- The purpose of this study is; to observe relation between secondary school students’ new media usage habits , media literacy awareness with, socio-economic and socio-cultural factors. In our study, focus group and in-depth interview technique of the qualitative research methods are used . Interviews were conducted with semi-structured questions was applied on a total 30 secondary school students by selected from two different districs of İstanbul. As a result of negotiations with, Group1, consisting of 15 students, which we call disadvantageous, and Group2, consisting of 15 students, which we call advantageous, our findings were evaluated, compared, and interpreted in 5 different categories. (parental control, security, habits, purposes and awareness). As a result of all comparisons and evaluations, it was not concluded that new media usage habits and media literacy awareness of secondary school students participating in our research had an observable relationship with socio-economic and socio-cultural