Matematik öğretmenlerinin ölçme değerlendirme araçlarını kullanabilme düzeyleri ve yaklaşımları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İBRAHİM AŞIK

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARAÇLARINI KULLANABİLME DÜZEYLERİ VE YAKLAŞIMLARI Araştırmanın amacı ilköğretim okullarının ikinci kademesinde görev yapan matematik öğretmenlerinin ölçme değerlendirme araçlarına yaklaşımlarını ve uygulamalarda karşılaşılan güçlükleri belirlemek ve öğretmenlerin kendi görüşlerine göre bu araçları kullanma sıklıkları ve kullanmadaki yeterlilik düzeylerini tespit etmektir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ili, Üsküdar, Kadıköy, Ümraniye ve Sultanbeyli ilçelerinde görev yapan 175 matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından öğretmenlere 2008–2009 eğitim öğretim yılı ikinci yarısında anket çalışması uygulanarak elde edilmiştir. Elde edilen verilerin çözümü için bir istatistiksel paket programından yararlanılmıştır. Matematik öğretmenlerinin anket formundaki cevaplarının frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve korelasyon değerleri kullanılarak veriler yorumlanmıştır. Araştırmanın bulgularına dayalı olarak; Matematik öğretmenlerinin çoğunluğu aldıkları ölçme değerlendirme eğitiminin meslek yaşantılarında yetersiz olduğunu düşünmekte ve öğretmenlere verilen ölçme değerlendirme eğitiminin hem teorik hem de uygulamalı olarak verilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler ölçme değerlendirme konusunda hizmet içi eğitime ihtiyaç duyduklarını da ifade etmişlerdir. Matematik öğretmenleri öğrenci başarısının ölçülmesinde hala ilk sıralarda geleneksel yöntemler olarak bilinen sınav türlerini tercih etmekle beraber, yeni programda önemli yer tutan ölçme araçlarını da sıklıkla kullanmaktadırlar. Öğretmenler kendilerini geleneksel araçları kullanmada daha yeterli görmekle beraber öğrencilerin kendilerini değerlendirdikleri araçlarda ise yeterlilik algıları düşük çıkmıştır. Öğretmenlerin ölçme araç ve yöntemlerinde yeterlilik algılarının genel olarak çok yüksek olmaması, öğretmenlerin bu araç ve yöntemlerin kabullenilip uygulanması konusunda eksikleri olduğunu göstermiştir. Öğretmenler ölçme ve değerlendirme yapılırken sınıfların kalabalık olması, zaman darlığı, öğrencilerin yaklaşımları ve araçların hazırlanıp değerlendirilmesi noktasında güçlüklerle karşılaşmaktadırlar fakat araçların yapısı ve teorik düzeyde anlaşılması ile ilgili sorunlarla daha az karşılaşmaktadırlar. Ayrıca öğretmenlerin uygulamaya yeni başladıkları bazı ölçme araç ve yöntemlerinin uygulamasında daha fazla sorunla karşılaştıkları görülmektedir. Matematik öğretmenlerinin ölçme değerlendirme araçlarına yaklaşımlarının genel olarak olumlu olduğu görülmektedir. Öğretmenler matematik dersinde kullandıkları ölçme araçları konusunda olumlu düşüncelere sahiptirler fakat teori ve uygulamada var olan eksikleri de görmekte ve belirtmektedirler. Araştırmanın sonuçları göz önünde bulundurularak matematik eğitiminde ölçme ve değerlendirme araçlarının uygulanması konusunda tespit edilen aksaklıkların giderilmesine yönelik birtakım önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Matematik Eğitimi, Ölçme ve Değerlendirme, Ölçme ve Değerlendirme Araçları, Öğretmen Görüşleri ABSTRACT MATHEMATICS TEACHERS’ USAGE LEVELS OF MEASURING AND EVALUATION TOOLS AND THEIR APPROACH The purpose of that research is to analyze the approach to measurement and evaluation tools of teachers, who work at secondary school, and the difficulties that occur in implementation and also to determine the usage periods and levels of adequacy about those tools that teachers have. 175 math teachers, who are working in secondary schools in Usküdar, Umraniye and Sultanbeyli where are Anatolian Part of Istanbul, are the samples of the research.In that research, tracking method, which is a part of quantitative research methods, is used.The datas of the research was obtained through questionnaire performed by researcher to teachers in the education term of 2008-2009.To anlyze the datas, which are got, we use a statistical pocket programme is used.The datas are analyzed by using the frequency, percentage, arithmetical mean and correlation of the answers that teachers gave in the questionnaire. According to the findings; most of math teachers think that the measurement and evaluation lessons, which they got in university, are inadequate in their worklife and they believe that education system should include both theoretical and practical applications.Also they state that they are in the need of inservice training. Although math teachers usually prefer the types of exams that known as traditional methods, at first to measure achievements of students; they frequently use the measurement tools which are an important part of the new programme .In spite of the fact that, the teachers suggest they are more adequate in usage the traditional methods; their levels of adequacy in the new methods that students rate them, are measured low.The perception of adequacy teachers have about measurement tools and methods is usually not much high level; so that situation shows us there are some deficiency in acceptance and implementation of those tools and methods. The teachers encounter some problems about the crowd in classes, inopportunities, attitudes of students and also preparation and usage of tools when they make measurement and evaluation.What is more, it is clearly seemed that the teachers encounter more problems about implementation of some tools and methods which are new.Attitudes of math teachers about the measurement and evaluation tools is usually positive.Those teachers have positive thoughts about measurement tools that they use in mathematic lessons; but they are aware of deficiency in theoritical and practice. By considering the results of research, some suggestions are intended to remove disruptions that found in implementation of measurement and evaluation tools in mathematics education. Key Words: Mathematics Education, Measurement and Evaluation, Measurement and Evaluation Tools, Teacher Comments