An analysıs on relatıonshıp between employer brand attractıveness and organızatıonal outcomes: moderatıng role of the perceıved personorganızatıon fıt


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Berivan Tatar

Danışman: HANDE SİNEM ERGUN

Özet:

İŞVEREN MARKA ÇEKİCİLİĞİ VE ÖRGÜTSEL ÇIKTILAR ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: ALGILANAN KİŞİ- ÖRGÜT UYUMUNUN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ İşveren markası çalışılabilecek en iyi yer algısının yaratılması vasıtasıyla işgücü piyasasındaki kıtlıkla başa çıkma noktasında hayati öneme sahip bir kavramdır. Yetenek savaşlarıyla başa çıkmada; işgücünün işverenden beklentisini ve algısını anlamak, çalışanların organizasyona çekilmesini ve organizasyon içinde tutulmasını kolaylaştırmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’de bulunan 12 bankadaki 300 çalışandan elde edilen veriler yoluyla; işveren marka çekiciliği, örgütsel vatandaşlık davranışı, örgütsel özdeşleşme, işte kalma niyeti, işe başvurma niyeti ve algılan kişi-örgüt uyumu arasındaki ilişki incelenmiştir. Anket yoluyla toplanan veriler, SPSS 21 programı ile faktör analizi, güvenirlik analizi, çoklu doğrusal regresyon ve hiyerarşik regresyon analizine tabii tutulmuştur. Algılanan işveren marka çekiciliği sonuçlarına göre; gelişim değerinin örgütsel özdeşleşme, örgütsel vatandaşlığın tüm boyutları ve işte kalma niyetini etkilerken; gelişim değeri ve sosyalleşmenin örgütsel özdeşleşmeyi ve örgütsel vatandaşlık davranışının özgecilik ve nezaket boyutlarını etkilediğini ortaya konulmuştur. Beklenen işveren marka çekiciliği sonuçlarına göre; uygulama değeri örgütsel özdeşleşme ve işe başvurma niyetini etkilerken, gelişim değeri ve sosyalleşmenin işe başvurma niyetini etkilediği saptanmıştır. Ekonomik değerin ise ne örgütsel özdeşleşme ne de işe başvurma niyetini etkilemediği görülmüştür. Algılan kişi örgüt uyumunun, sadece algılanan işveren marka çekiciliği kapsamındaki gelişim değeri ve özgecilik ilişkisinde düzenleyici etkiye sahip olduğu çalışmanın bir diğer bulgusudur. Anahtar Kelimeler : İşveren markası, işveren marka çekiciliği, örgütsel çıktılar, algılanan kişi- örgüt uyumu ABSTRACT AN ANALYSIS ON RELATIONSHIP BETWEEN EMPLOYER BRAND ATTRACTIVENESS AND ORGANIZATIONAL OUTCOMES: MODERATING ROLE OF THE PERCEIVED PERSON-ORGANIZATION FIT Employer brand is a vital concept for handling scarcity in the labour market with creating the best place to work perception. To overcome the war for talent, comprehension of the expectation and perception of the workforce from the employers has facilitated the attraction and retention of the employees. In this study, relationship between employer brand attractiveness, organizational citizenship behavior, organizational identification, intention to stay, intention to apply and perceived person-organization fit were analyzed through data obtained from 300 employees of 12 banks in Turkey. The data gathered from the survey were analyzed with factor and reliability analysis, multiple regression and hierarchical regression through the SPSS 21 statistical packaged software. Analyses results for perceived employer brand attractiveness stated that application value was the predictor of the organizational identification, all aspects of organizational citizenship behavior and intention to stay while development value and socialization affected organizational identification, altruism and courtesy aspects of the organizational citizenship behavior. Analyses results for expected employer brand attractiveness revealed that application value affected organizational identification and intention to apply while development value and socialization affected intention to apply. Economic value affected neither organizational identification nor intention to apply. Perceived person-organization fit moderated only relationship between altruism and application value for the perceived employer brand attractiveness. Keywords : Employer brand, Employer brand attractiveness, organizational outcomes, perceived person-organization fit