Kınalızâde Ali Efendi'nin Ahlâk-ı Alâî'sinde ahlâk ve eğitim anlayışı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Merve Nur Kesmetaş Serçe

Danışman: MUSTAFA USTA

Özet:

Çalışma Osmanlı – Türk ahlâk anlayışının en güzel örneklerinden biri olan ve ilk Türkçe yazılmış ahlâk kitabı olma özelliğini taşıyan Ahlâk-ı Alâî’deki ahlâk ve eğitim anlayışının değerlendirilmesi amacıyla hazırlanmıştır. Kınalızâde Ali Efendi’nin bir çok eseri bulunmakla beraber en meşhur ve en mükemmel eseri Ahlâk-ı Alâî’dir. Kınalızâde döneminin yaygın görüşünün aksine kız çocuklarının eğitim ve din eğitimine dikkat çekmiş, kızların okuma yazma öğrenmelerini tasvip etmiştir. Bu ileri görüşlülük de klasik İslâm eğitimcilerinden tercihimizin niçin Kınalızâde Ali Efendi olduğunu açıklamaktadır. Bu çalışma ile Ahlâk ve Eğitim kavramlarında yoğunlaşıp çocuk eğitimi üzerine Kınalızâdein görüşlerini bu günün anlayışına göre anlatmaya çalıştık. Geleceğimiz olan çocuklarımızın güzel ahlâk timsali, kaliteli bireyler olması için anne-baba, öğretmen, idareci herkesin sorumluluğunun bilincinde olması gerekmektedir. -------------------- This study has been conducted to evaluate the moral and education notion in Ahlâk-ı Alâî which is the very first moral book in Turkish and is one of the most beautiful examples of Ottoman-Turkish moral understanding. Although Kınalızâde Ali Efendi has a lot of works, his most famous and most brilliant work is Ahlâk-ı Alâî. In contrast to the widespread view of the era, Kınalızâde drew attention to formal and religious education of girls and welcomed their learning to read and write. This open-mindedness explains why we chose to study Kınalızâde Ali Efendi among classical Islamic educators. In this study, we tried to concentrate on the concepts of Moral and Education and to introduce the opinions of this Islamic scholar about the education of children by passing them through the filter of the present day. In order for our children, who are our future, to become qualified individuals who are the representatives of good moral values, everyone, including the parents, teachers, and administrators, should beware of their responsibilities.