İhracata yönelik teşvik politikaları: Seçilmiş ülkelerde teşvik politikalarının analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İktisat Fakültesi, Maliye Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HACI MUHAMMET KEKEÇ

Danışman: KEMAL CEBECİ

Özet:

İHRACATA YÖNELİK TEŞVİK POLİTİKALARI: SEÇİLMİŞ ÜLKELERDE TEŞVİK POLİTİKALARININ ANALİZİ Serbestleşme politikalarının hakim olduğu 1980 sonrası dönemde, sanayileşme modelinin benimsenmesiyle birlikte dış ticarete bakış açısı değişmiş ve ihracata yönelik teşvik politikaları daha da önem verilen bir unsur haline gelmiştir. Sanayileşmenin desteklenmesi, ihracatçıların rekabet güçlerinin arttırılması ve üretilen ürünlerin dış piyasada pazarlanması noktasında, üreticiye avantaj sağlayacak olan teşvik politikaları önem kazanmaya başlamıştır. Bu süreç neticesinde, Türkiye’de kullanılan teşvik araçları çeşitlenmiştir. 1995 yılı öncesi dönemde nakdi teşvikler yaygın bir şekilde kullanılmakta iken; Gümrük Birliği’ne giriş süreci ile birlikte, Türkiye’de ihracat faaliyetinde bulunan firmaların finansman, istihdam, Ar-Ge, pazar araştırmaları ve markalaşma gibi kaliteyi artırıcı faaliyetleri de teşvikler kapsamında desteklenmiştir. Bu bağlamda, çalışmanın amacı ihracata yönelik vergi politikasını, Türkiye’de ihracatın teşvikine yönelik uygulanan vergisel ve diğer teşvik politikalarını ve son olarak, seçilmiş ülkelere ilişkin ihracatın artış oranları, ekonomik büyüme oranları ve ihracatın GSYH içerisindeki payları aracılığıyla söz konusu politikaların önemini incelemektir. ABSTRACT EXPORT-ORIENTED INCENTIVE POLICIES: ANALYSIS OF INCENTIVE POLICIES IN SELECTED COUNTRIES In the post-1980 period dominated by liberalization policies, the industrialization pattern has been adopted, the perspective on foreign trade has changed, and so export-oriented incentive policies have become more important factors. Incentive policies which are advantageous for producers in supporting industrialization, improving the competitiveness of exporters and marketing of products in foreign markets, have begun to gain importance. As a result of this period, incentive tools used in Turkey have diversified. Although monetary incentives were being used widely before the year 1995, with the Customs Union accession process, quality enhancing activities of exporter companies in Turkey, such as finance, employment, R&D, market surveys and branding have been supported within the incentive policies. Within this context, aim of the study is to examine the export-oriented tax policy in general, to examine the export-oriented tax policies and other export-oriented policies implemented in Turkey, and finally to examine the importance of these policies by means of export growth rates, economic growth rates and the export/GDP rates related to the selected countries on behalf of developing countries.