Jeokültürel dokunun oluşmasında eğitimin değiştirici rolü: Arnavutluk örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Adem Özder

Danışman: RAMAZAN ÖZEY

Özet:

Jeokültürel dokunun oluşmasında eğitimin değiştirici rolünün, Arnavutluk örneği üzerinde tartışılması ve değerlendirilmesinin yapıldığı bu doktora tezinde, jeokültürel dokuyu oluşturan unsurlar, bu unsurlar üzerinde etkili olan faktörler ile jeokültürel doku eğitim arasındaki ilişkiler ele alınmıştır. Geniş anlamda eğitim ve jeokültürel doku arasındaki ilişkiler teorik olarak değerlendirilirken, özde Arnavutluk coğrafyasında detaylandırılmıştır. Arnavutluk coğrafyası bu teorik hipotezlerin uygulanabileceği pedogojik bir laboratuvar özelliği göstermesinden dolayı tercih edilmiştir. Bu konsept dahilinde henüz bir çalışmanın mevcut olmayışı çalışmayı özgün kılmaktadır. Jeopolitik biliminin bir alt disiplini olan jeokültür henüz seslendirilmekte olup, günümüzde tanım ve içerik bakımından tartışmalı bir kavram olarak dikkat çekmektedir. Özellikle son dönem Türk Dış Politikasını şekillendiren üst yönetim tarafından kabul edilen ve dillendirilen bu kavram geçmiş kültürel köklere atıf yapması bakımından dikkat çekicidir. Tezin bir diğer yönünü ise eğitim disiplini teşkil etmektedir. Multidisipliner çalışmalar günümüz dünyasının vazgeçilmez bakış açısıdır. Bu doğrultuda salt eğitim konusunda olup bitenler değil, eğitimi geniş bir çerçevede kuşatan temalar birlikte değerlendirilmiştir. Böylece eğitim, coğrafya, jeopolitik, sosyoloji gibi temel disiplinlerden faydalanılmıştır. Böylece hali hazırdaki eğitim politikalarını şekillendiren arka planın neler olduğu yine bu çalışmada tartışılmakta ve jeokültür kavramının buradaki rolü üzerinde durulmaktadır. Ayrıca eğitimin jeokültür üzerinde değiştirici bir role sahip olup olamayacağı da çalışmada cevap bulmuştur. ABSTRACT TRANSFORMATIVE ROLE OF EDUCATION IN THE FORMATION OF GEO-ULTURAL STRUCTURE “THE CASE OF ALBANIA” In this doctoral dissertation in which the transformative role of education is discussed and evaluated upon the Albanian case, elements shaping the geo-cultural structure, factors being effective on those elements and the relation between education and geo-cultural structure have been touched upon. In a broad sense the relation between education and geo-cultural structure has been evaluated theoretically, in essence, detailed information about the geography of Albania has been given. The geography of Albania has been chosen as an example since it has a characteristic of pedagogic laboratory in which those theoretical hypotheses can be applied. The absence of study within this concept makes the work distinctive. The sub-discipline of Geopolitics, the geo-culture has just been introduced and currently attracts attention as a controversial concept in terms of its definition and concept. This concept, which has been accepted and expressed by the executives shaping particularly the last term of Turkish Foreign Policy, is remarkable in the sense that it makes references to the past cultural roots. The discipline of education constitutes another aspect of the thesis. Multidisciplinary studies are inevitable perspectives of today’s world. In this respect not only what happens about the absolute education, but also themes embracing education in a broader sense have been reviewed. Thus, it has been taken benefit of basic disciplines such as education, geography, geopolitics and sociology. Moreover, the background forming the existing education policies has been discussed and the role of concept of geo-culture within this respect has been emphasized. Furthermore, whether the education has a transformative role on geo-culture or not has been clarified in this study.