Özel öğrenme güçlüğü gösteren ortaokul öğrencilerinin okul yaşantılarına ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NESLİHAN SEZGİN

Danışman: Oktay Sarı

Özet:

Özel öğrenme güçlüğü gösteren ortaokula devam eden kaynaştırma öğrencilerinin okul yaşantılarına ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilen bu çalışmada öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin arkadaşlık ilişkileri, öğretmenlerinden beklentileri, okula ve derslere ilişkin görüşleri, geleceğe ilişkin görüşleri ve beklentileri, kendilerine ilişkin görüşleri gibi sorulara cevap aranmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul İlinde bulunan özel rehabilitasyon merkezine devam eden öğrenme güçlüğü olan 12 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (Fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, özel öğrenme güçlüğü olan ortaokul öğrencilerinin okulu ve okul dışını daha keyifli kılacak faaliyetlere ilişkin görüşleri arkadaşlarıyla birlikte vakit geçirmek ve oyundur. Öğrenciler okulu sevdiklerini ve tatillerde özlediklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin arkadaşlık ilişkileri olumludur. Öğrenciler grup faaliyetlerinin birliktelik boyutuna değinmişlerdir. Öğrencilerin öğretmenlerine ilişkin görüşleri olumludur. Öğretmenlerinin kendilerine yardımcı olduklarını, kendileri hakkında olumlu düşüncelere sahip olduklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerden beklentileri ise, kendilerine iyi davranmaları yönündedir. Öğrencilerin derslere ilişkin görüşleri olumludur ve derslerde sıkılmadıklarını belirtmişlerdir. En çok sevdikleri dersler ise Türkçe ve matematiktir. Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin kendilerine ilişkin görüşleri genel olarak olumludur. Ancak öğrenciler popüler olmadıklarını düşünmektedirler. Öğrenciler iyi öğrenci özelliklerini ise çalışkan olmakla ilişkilendirmişlerdir. Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin gelecekten beklentileri daha çok meslek sahibi olmakla ilgilidir ve bunda okulun etkisi olduğunu düşünmektedirler. Öğrenme güçlüğü olan öğrenciler güçlü yönlerinin olmadığını düşünmektedirler. Zayıf yönlerinin ve bunları nasıl geliştireceklerinin bilincindedirler. Duygu ve düşüncelerini ifade etmekte zorlanmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin hayal ettikleri okul ise barış ortamının olduğu bir okuldur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; uygulamaya yönelik normal gelişim gösteren öğrenciler ile öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin birlikte daha fazla vakit geçirmesini desteklemek amacıyla okul içinde spor müsabakaları, gazete, dergi çıkarma, özel gün ve haftalar etkinlikleri ve okul dışında gezi, gözlem etkinlikleri düzenlenebilir. İleriye dönük araştırmalar için, kaynaştırma sınıfındaki normal gelişim gösteren öğrencilerin öğrenme güçlüğü olan arkadaşlarıyla ilgili görüş ve önerileri alınarak karşılaştırmalı bir çalışma gerçekleştirilebilir.