İlköğretim kurumlarında yeni müfredat 6. sınıf sosyal bilgiler coğrafya konularının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HALİL İBRAHİM BEBE

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Bu araştırmanın amacı ilköğretimin okullarında 1998’de uygulanmaya başlanan Sosyal Bilgiler Programının 6. sınıf coğrafya içerikli ünitelerine ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi ve analiz edilmesidir. Sosyal Bilgiler Programı ve programın 6. sınıf coğrafya içerikli ünitelerini değerlendirmeye yönelik olarak öncelikle yeni program incelenmiştir. Bu incelemede programın genel durumu, coğrafya içerikli beceri, kazanım, konu, etkinlik, ölçme ve değerlendirme ögeleri belirlenmeye çalışılmıştır. Tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada şu sorulara cevap aranmıştır. 1. Yeni programın öğretimle ilgili öğretmen düşüncelerine etkisi nasıldır? 2. Öğretim programında Coğrafya konularına yeterli pay ayrılmış mıdır? 3. Programda coğrafya ünitelerinin içerik seçimi öğrenci seviyesine uygun mudur? 4. Programdaki coğrafi içerikli kazanımlar, her seviyede öğrencinin doğru anlayabileceği şekilde açık ve net midir? 5. Ölçme ve değerlendirme sistemindeki yeni yaklaşımlar coğrafya öğretimine uygun mudur? 6. Yapılandırmacı eğitim-öğretim yaklaşımının coğrafya içerikli ünitelerde uygulanmasında karşılaşılan güçlükler nelerdir? Bu araştırmanın evrenini Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı İstanbul İli, Ümraniye ve Beşiktaş İlçelerine bağlı ilköğretim okullarında görev yapan sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmuştur. Elde edilen veriler, SPSS (Statistical Program for Social Sciences) istatistik programı yardımıyla frekans ve yüzde kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonuçlarının analizine göre, özellikle konulardaki değişimler ve öğrencilerin gelişimlerine etkisi başta olmak üzere genel itibariyle başarılı bulunan yeni programın coğrafya içerikli ünitelerine yönelik eleştiriler daha çok ölçme-değerlendirme yöntemleri, araç-gereç sıkıntısı nedeniyle uygulanamayan etkinlikler ve zamanın kısıtlı olmasında yoğunlaşmıştır. ABSTRACT The purpose of this thesis is the analysis of the opinions of Social Sciences teachers about the 6th grades Social Science Programme’s Geography based units which was started to be applied in 1998 at the second stage of the primary education. First of all the new programme about Social Sciences Programme and the evaluation about 6th Grades Geography based units are all evaluated. In this evaluation the general condition of the programme, Geography based skills, achiving, subject, activity, observing-evaluation factors are tried to make clear. The following questions guided the study in accordance with the model of the scan? 1. What is the effect of teachers on the teaching of the new program ideas? 2. Allocated to new issues of the program department of geography is enough? 3. Does the content of geography subjects appropriate to the level of students in the program? 4. Geography program gains open to all levels to understand, Is the student correctly? 5. Is it appropriate to the teaching of geography, new approaches to measurement and evaluation system? 6. Geographic units containing the constructivist approach to education and training are the difficulties encountered in the implementation? The content of this research is formed of the Social Sciences teachers who work in Education Ministry Primary schools located in Ümraniye, Beşiktaş the central cities of İstanbul. The datas obtained are evaluated by using frequency thanks to statistics programme SPSS (Statistical Program for Social Sciences). According to research results analysis, the programme is generally successful especially in the subject changes and the effects to development of the students. The critics about Geography based units are mostly majored on observing-evaluation methods, the unapplied activities because of material problem and having limited time.