Araştırma sorgulama yoluyla öğrenmenin öğrencinin fizik dersindeki akademik başarısı ve epistemolojik inançları üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZLEM GÖRECİ

Danışman: FERAL BEKİROĞLU

Özet:

Bu araştırmada araştırma sorgulama yoluyla öğrenimin 9. sınıf öğrencilerinin fizik dersindeki akademik başarıları ve epistemolojik inançlarına etkisi incelenmiştir. Araştırma ön test-son test yarı deneysel model olarak tasarlanmıştır. Çalışmada karma araştırma yöntemi kullanılmış ve nitel ve nicel veri toplama araçlarından faydalanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2018-2019 eğitim öğretim yılında bir Anadolu lisesinin 9. sınıfında öğrenim gören 39 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma kontrol grubunda 20 öğrenci, deney grubunda 19 öğrenci ile “Enerji” ünitesi işlenerek iki hafta ön test-son test uygulaması, sekiz hafta uygulama olmak üzere toplam 10 hafta sürmüştür. Araştırmada nicel veri toplama araçları olarak “Enerji Başarı Testi (EBT)”, “Epistemolojik İnançlar Anketi (EİA)”, “Oranlama Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel veri toplama aracı olarak araştırmacının alan içerisinde yapmış olduğu gözlemlerden oluşan alan notları kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda araştırma sorgulamaya dayalı öğrenmenin öğrencinin fizik dersindeki akademik başarısına ve epistemolojik inançlarına olumlu yönde etkisi olduğu görülmüştür. EBT deney ve kontrol grubunun olumlu yönde akademik başarılarının değiştiği görülmüştür. Deney grubundaki değişim, kontrol grubundaki değişimden daha fazladır. EBT becerileri incelendiğinde araştırma sorgulama yoluyla öğrenim gören öğrencilerin analiz, sentez, bilgi, kavrama ve uygulama basamaklarında gelişme olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin epistemolojik inançlarının alt boyutları incelendiğinde araştırma sorgulama yoluyla sekiz hafta boyunca ders işlenen deney grubunun “bilginin kaynağı ve değişmezliği” ve “bilginin gelişimi” alt boyutlarında olumlu yönde bir değişim olduğu, “bilginin gerekçelendirilmesi” alt boyutunda bir değişim olmadığı görülmüştür. Öğretim programına dayalı yöntem ile ders işlenen kontrol grubu öğrencilerinin epistemolojik inanç alt boyutlarında değişim görülmemiştir. Araştırma sorgulama yoluyla öğrenmenin öğrencilerin epistemolojik inançlarında olumlu bir değişime sebep olduğu, epistemolojik inanç alt boyutlarından tek bir otoriteye olan inançlarında ve bilginin zamanla değiştiği inançlarında olumlu bir değişikliğe sebep olduğu, akademik başarılarını arttırdığı ve EBT becerilerinden analiz, sentez, bilgi, kavrama ve uygulama basamaklarındaki başarılarında artış sağladığı tespit edilmiştir. -------------------- Effects of inquiry based-learning on 9th grade students’ academic successes in Physics class and their epistemological beliefs were analyzed in this research. Quasi experimental research design with pre-and post-test was carried out. Both qualitative and quantitative data collection tools were used. The study consisted of 39 9th grade students studying in an Anatolian High School in 2018-2019 Academic year. There were 20 students in the control group while the experimental group had 19 students. The study lasted 10 weeks including two weeks of data collection. Eight-week instruction continued through “Energy Unit”. The same teacher taught energy concepts to the control group by using curriculum-based instruction whereas she used inquiry-based instruction during her teaching to the experimental group. “Energy Achievement Test”, “Epistemological Beliefs Questionnaire” and “Rating Scales” were used as quantitative data collection tools. Field notes were used as a qualitative data collection tool. It was found that inquiry-based learning had positive effects on students’ academic successes in Physics and their epistemological beliefs. The students studying in inquiry-based learning showed skills in analysis, syntheses, information, comprehension and practice. When students’ epistemological beliefs were analyzed as sub-dimensions, it was seen that the students’ beliefs in “Constancy and Source of Information” and “Development of Information” sub-dimensions changed positively. However, there was not any change in “Providing Justification” sub-dimension.