Ürün sorumluluk sigortasının seçilmiş Avrupa Birliği ülkeleri ve Türkiye’deki uygulamaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülenay İlunt Türedi

Danışman: MÜNEVVER ÇETİN

Özet:

Günümüzde üretim sürecinin otomatikleşmesi insan kusurundan kaynaklanan tehlikenin yanısıra teknik tehlikeyi doğurmuş, imalatın seri ve yığınlara yönelik olarak yapılması ise, bu tehlikenin ürünü kullanan veya tüketen geniş bir insan topluluğunu tehdit etmesiyle sonuçlanmıştır. Üreticinin sorumluluğuna ilişkin sorunlar, ilk olarak endüstri toplumlarında ortaya çıkmış, bu süreçte tüketici örgütleri oluşturulması dışında tüketicinin , üreticinin sorumluluğu yoluna gitmesine önleyecek engeller yasal düzenlemelerle kaldırılmış ve ürün sorumluluğu sigortasını geliştirmiştir. Ürün Sorumluluk Sigortası 20. yy. ve sanayi devriminin etkisiyle gelişen tüketici bilincinin bir sonucu olarak başlamış ve çok kısa bir sürede bugünkü formasyonuna ulaşmıştır.Önceleri Üçüncü Şahıslara Karşı Mali Mesuliyet Sigortası poliçesi altında “gıda zehirlenmeleri” ek teminatı ile verilmeye başlanan Ürün Sorumluluğu Sigortası , daha sonraları ilk olarak giyim sektörü tarafından talep edilmiş ve bu talep diğer alanlara da yayılarak şu anda olduğu gibi her tür ticari faaliyeti kapsayan bir çeşitliliği yakalamıştır. SUMMARY Production process in our century has become automatic and this has given rise to danger of technical mistakes besides human faults. In addition to this , mass production has caused danger for the people who use or consume these products. The problems of manufacturer’s responsibility, firstly occured in industrial societies. In this process , not only consumer’s organization has been founded but also consumers have taken right to speak with the legal arrangements and so product responsibility insurance has been developed. Product responsibility insurance has begun and developed during industrial revolution and in the 20th century as a result of progress of the consumer awareness and reached today’s formation in a short time. Firstly, product responsibility insurance has been taken as an additional imdemnity of food poisoning but then this insurance type has been demanded by clothing sector and then this demand has been generalized to all other sectors.