The relationship among public primary school teachers working conditions, self-efficacy and professional self-esteem


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: GÜLAY ÖZTÜRK

Danışman: Ayşe Alev Torun

Özet:

Bu araştırmada, öğretmenlerin çalışma koşulları ve öz-yeterlilikleri arasındaki ilişki ile öz-yeterlilikleri ve mesleki benlik saygıları arasındaki ilişki incelenmiştir. Bunun yanı sıra, öz-yeterlilik inancının öğretmenlerin çalışma koşulları ile mesleki benlik saygıları arasındaki ilişkide ara değişken olarak işleyip işlemediği araştırılmıştır. Öğretmenlerin demografik özellikleri ile mesleki benlik saygıları arasındaki ilişki de araştırmanın kapsamı içindedir. Öğretmenlerin çalışma koşulları, araştırmacı tarafından geliştirilen “Öğretmen Çalışma Koşulları Ölçeği” ile ölçülmüştür. Öğretmenlerin öz-yeterliliklerini incelemek için Tschannen-Moran & Woolfolk-Hoy’un (2001) geliştirdiği “Öğretmen Öz-Yeterlilik Ölçeği” kullanılmıştır. Bu anketin Türkçe çevirisi, geçerlilik ve güvenilirlik çalışması Çapa, Çakıroğlu & Sarıkaya (2004) tarafından yapılmıştır. Öğretmenlerin mesleki benlik saygılarını ölçmek için Arıcak (1999) tarafından geliştirilen “Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma anketleri İstanbul ili, Eyüp ilçesindeki devlet ilköğretim okullarında çalışan 506 sınıf ve branş öğretmenine uygulanmıştır. Yapılan analizlere göre, öğretmenlerin çalışma koşulları ile öz-yeterlilikleri arasında ve öz-yeterlilikleri ile mesleki benlik saygıları arasında bazı boyutlar için pozitif ilişkiler bulunmuştur. Ancak, öz-yeterlilik inancının, öğretmenlerin çalışma koşulları ile mesleki benlik saygıları arasındaki ilişkide ara değişken olarak anlamlı bir etkisi bulunamamıştır. ABSTRACT The Relationships among Public Primary School Teachers` Working Conditions, Self-Efficacy and Professional Self-Esteem The aim of this study was to investigate the relationship between teachers’ working conditions and self-efficacy, and between teachers’ self-efficacy and professional self-esteem. The mediating role of self-efficacy in the relationship between teachers’ working conditions and professional self-esteem was also examined. Besides, the relationship between teachers’ demographic characteristics and their professional self-esteem was explored. “Teachers’ Working Conditions Scale”, developed by the researcher, Tschannen-Moran & Woolfolk-Hoy’s (2001) “Teachers’ Sense of Efficacy Scale” (validated by Çapa, Çakıroğlu & Sarıkaya, 2004), and Arıcak’s (1999) “Professional Self-Esteem Scale” were used for measuring the variables of the study. The data was gathered from 506 public primary school class and branch teachers working in Eyüp, İstanbul. The results indicated positive relationships between some factors of teachers’ working conditions and self-efficacy, and between some factors of self-efficacy and professional self-esteem. However, a significant mediating role of self-efficacy in the relationship between teachers’ working conditions and professional self-esteem could not be revealed.