Müzik öğretmenliği programında bireysel çalgı eğitimi-gitar öğrencilerinin mesleki yeterlik algılarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVCAN TEPE

Danışman: Ajda Aylin Can

Özet:

MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMINDA BİREYSEL ÇALGI EĞİTİMİ-GİTAR ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ YETERLİK ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ Araştırmanın amacı, müzik öğretmenliği programında bireysel çalgı-gitar öğrencilerinin mesleki yeterlik algılarının belirlenmesidir. Bu araştırmada belirlenen mesleki yeterlik durumlarında cinsiyet, yaş, sınıf, mezun olunan okul, akademik başarı algısı, fakülte, ailedeki müzikle uğraşan başka bireylerin varlığı, ailede öğretmenlik mesleğiyle uğraşan başka bireylerin varlığı, lisans eğitimlerine başlamadan önce ki gitar çalıyor olma durumları, lisans eğitimlerine başlamadan önce ki mesleki deneyimleri, kişilik özellikleri bakımından kendilerini öğretmenlik mesleğine yatkın hissetme değişkenlerinin ne oranda etkili olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın evrenini, Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Ana Bilim Dalı bireysel çalgı-gitar ana alında eğitimine devam eden müzik öğretmeni adayları oluşturmuştur. Bu araştırmanın örneklem grubunu ise, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Ana Bilim Dalı ve Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Ana Bilim Dalı lisans programlarında, bireysel çalgı-gitar ana dalında eğitim gören 3. ve 4. sınıflarında eğitim gören 25 müzik öğretmeni adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanmış “Müzik Öğretmeni Adayları Mesleki Yeterlik Algısı Değerlendirme Anketi” kullanılmıştır. Anketlerde bulunan her önerme, Likert tipi beşli derecelendirmeye göre düzenlenmiş, seçeneklere 1-5 arasında puan verilmiştir. Anket sonuçları 5.00-1.00=4.00 puanlık bir genişliğe dağılmışdır. Anketin güvenilirliğinin test edilmesinde, Alfa Katsayısından (Cronbach’s Alfa) yararlanılmıştır. Yapılan analizlerde 25 katılımcıdan elde edilen veriler kullanılmıştır. Anahtar Kelimeler: Yeterlik, Müzik Eğitimi, Müzik Öğretmeni Adayları, Öğretmen Yeterlikleri, Gitar Eğitimi. ABSTRACT INDIVIDUAL INSTRUMENT EDUCATION ON MUSIC TEACHING PROGRAM –EVALUATION OF PROFESSIONAL SUFFICIENCY PERCEPTIONS OF GUITAR STUDENTS The purpose of the research is determining professional sufficiency perceptions of individual instrument-guitar students on music teaching program. On determined professional sufficiency situations, works have been done to determine how sufficient they feel themselves to teaching profession in terms of gender, age, class, graduated school, perception of academic success, faculty, existence of other individuals in the family who make music, existence of other individuals in the family who teach, their situation of playing guitar before starting their bechelor’s degree, their professional experiences before starting their bachelor’s degree, how they felt tend to teaching in terms of their personalities. In the research, relational surveying model has been used. The population of this research has been produced by music teacher candidates who continue their education on Education Faculties Fine Arts Education Department Music Teaching Individual Instrument-Guitar Department. This research’s sample group is produced by 25 music teacher candidates who have been studying 3rd and 4th year students on Marmara University Ataturk Education Faculty Fine Arts Education Department Music Teaching Branch and Gazi University Gazi Education Faculty Fine Arts Education Department Music Teaching Branch Bachelor’s Degree Programs, individual instrument-guitar main branch. On the research, with the purpose of collecting data, “Music Teacher Candidates Professional Sufficiency Perception Evaluation Survey”, prepared by researcher has been used. Each statement used on the survey have been formed due to Likert type fivefold rating systems, and the alternatives have been pointed between 1-5. The survey results have been spread to an extent of 5.00-1.00=4.00 points. On testing the survey’s reliability, the Cronbach’s Alfa has been benefited. On the analysis made, data obtained from 25 participators have been used. Key Words: Sufficiency, Music Education, Music Teacher Candidates, Teacher Sufficiencies, Guitar Education.