Elemanter sayı kuramı dersinde proje destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASEMİN SERT

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

“ELEMANTER SAYI KURAMI” DERSİNDE PROJE DESTEKLİ ÖĞRETİMİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ Yeni müfredatla beraber öğretmenlerin proje yönetimi ve öğrencilerin proje üretmesi önem kazanmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı’nın ve TÜBİTAK’ın proje yarışmaları da bu çalışmaları desteklemektedir. Bu araştırmanın amacı, Elemanter Sayı Kuramı dersinde proje destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Araştırma, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Matematik öğretmenliği Ana Bilim Dalı’ndaki Elemanter Sayı Kuramı dersini alan 46 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmada, Proje Destekli Öğretim ile Proje Tabanlı Öğrenme arasındaki ilişkiye değinilmiş, aralarındaki fark ve benzerlikler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu araştırmada, “son test kontrol gruplu model” kullanılmıştır. Deney grubu, proje yürütmeyi gönüllü olarak isteyen öğrencilerden, kontrol grubu ise yansızlık kuralına bağlı olarak kura yoluyla seçilen sınıftaki diğer öğrencilerden oluşmaktadır. Elemanter Sayı Kuramı dersi, bu iki gruba aynı öğretim üyesi tarafından anlatılmıştır. Bunun yanında araştırmacı ve öğretim üyesi tarafından, deney grubu öğrencilerine proje ile ilgili ön bilgi verilmiş, hazırlamak istedikleri proje konularında rehberlik yapılmıştır. Dönemin sonundaki final notlarına bakılarak proje destekli öğretim gören öğrencilerin başarıları incelenmiştir. Proje çalışmaları öncesi ve sonrası, deney ve kontrol grubuna Sternberg’in (1998) “Zihinsel Özyönetim Kuramı”na dayalı olarak, Sternberg ve Wagner(1992) tarafından geliştirilen, Türkçe formunun dil eşdeğerliliği, geçerlilik ve güvenirliliği Fer (2005) tarafından incelenen “Düşünme Stilleri Envanteri” uygulanmıştır. Daha sonra veriler istatiksel analiz edilmiştir. Sonuçlar analiz edildiğinde, deney ve kontrol grubunun başarılarında anlamlı bir farklılık oluşmamıştır. Deney ve kontrol grubunun düşünme stillerinde ise Anarşik ve Çokerkçi alt faktörünün deney grubu yönünde anlamlı olduğu görülmüştür. Sebeplerinin neler olabileceği tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Proje Destekli Öğretim, Elemanter Sayı Kuramı, Düşünme Stilleri ABSTRACT “THE EFFECT OF PROJECT SUPPORTED EDUCATION IN ELEMENTARY NUMBER THEORY COURSE ON STUDENT ACHIEVEMENT” Significance of project management by teacher and that of designing project by students are increased with introduction of new curriculum. Ministry of Education and TUBITAK support this through organizing project competitions. The aim of this research is to find out whether Project Supported Education in Elementary Number Theory course affects student achievement. The subjects of the study are 46 students who took Elementary Number Theory course in Primary Mathematics Education Department in Ataturk Education Faculty Education, Marmara University. In the study, the relation between Project Supported Education and Project Based Learning is considered, differences and similarities are trying to present. ‘Post – test control group Model’ is used as model of study. Experiment group is formed by students who are volunteer to manage the project; control group is formed by other students in the class by drawing lots depending on impartiality rule. Elementary Number Theory course is lectured by the same instructor to these two groups. Furthermore, researcher and the instructor gave pre-information about the project to experiment group students; guide students about the project topics which will be prepared by experiment group students. The success of students who are educated by project supported education is examined with final grades. Before and after the project studies, “Thinking Styles Inventory”, which is developed by Sternberg and Wagner (1992) and whose translation to Turkish, validity and reliability is investigated by Fer (2005), is based on the “Mental Self-Government Theory” of Sternberg (1998) is applied to experiment and control group. Afterwards, data is analyzed statistically. When results are analyzed, there were no meaningful differences between experiment and control group success. Thinking styles of experiment and control group are meaningful according to direction of experiment group on sub-factor of “Anarchic and Oligarchic”. Which reasons could be is discussed and give suggestions. Key Words: Project Supported Education, Elementary Number Theory, Thinking Styles