Beyaz Renault (Skylla ile Charibdis arasında)


Tezin Türü: Sanatta Yeterlik

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Film Tasarımı Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİNAN OKAN ÇAVUŞ

Danışman: SEMİR ASLANYÜREK

Özet:

Bu tez, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Sinema-TV Bölümü Sanatta Yeterlik Tez Projesi olarak çekilen "Beyaz Renault (ya da Skylla ile Charibdis Arasında)" adlı kısa filmle ilgili olarak hazırlanmıştır ve üç ana bölümden oluşmaktadır: Düşünsel Altyapı, Senaryonun Oluşturulması ve Uygulama Aşaması. Düşünsel Altyapı bölümünde, filmin öyküsünün altında yatan ana düşünce (Toplumsal Şiddet, Kaynakları ve Nedenleri) ile ilgili kuramsal/akademik altyapı lenmeye çalışılmıştır. Burada, şiddetin toplumsal/psikolojik kaynakları ve nedenleriyle ilgili görüşler lendikten sonra, aslında bir Tiyatro kuramcısı ve yazarı olan Edward Bond'un şiddet üzerine geliştirdiği ve oyunlarında işlemeye çalıştığı düşünceler temel alınmıştır. Sinema konusunda neden bir tiyatro yazarı/kuramcısının görüşlerine yer verildiğinin nedeni ise, Bond'un görüşlerinin yalnızca tiyatro için değil, sinema (ve diğer sanat dalları) için de evrensel sayılabilecek görüşler içermesidir. Buradaki temel düşünce, şiddetin, insan doğasının ayrılmaz bir parçası (içgüdü) olmayıp, sonradan edinilen/öğrenilen/başvurulan; temeli, insanları doğal (ya da adil) olmayan ortamlarda yaşamaya zorlayan toplumsal ilişkilerde yatan bir olgu olduğu, şiddet içinde yaşayan, yaşamaya zorlanan insanların zorunluluk sonucu şiddete başvurduğu ve şiddetin şiddet doğurarak tarafların hiç birine yarar sağlamadığı düşüncesidir. Bu bölümün sonunda Bond'un görüşlerinden yola çıkarak Sinema-Şiddet ilişkisi irdelenmeye çalışılmış, tez filminin ana düşüncesini oluşturan görüşlere uygun olarak iki film (Oliver Stone'un Natural Born Killers (Katil Doğanlar) filmi ile, Stanley Kubrick'in Full Metal Jacket filmi) incelenmeye çalışılmıştır. İkinci bölümde, bu düşüncelerin, Türkiye'nin uzun yıllardır yaşamakta olduğu Güneydoğu sorunu ile ilgili ana düşünce etrafında ve belli bir öykü çerçevesinde senaryolaştırılma süreci ve senaryonun dramatik ve biçimsel özellikleri lenmeye çalışılmıştır. Son bölümde ise, bu senaryonun filme aktarılma ve çekim sonrası çalışma süreci verilmiştir. ABSTRACT This thesis is prepared to be submitted to Marmara University, Institute of Fine Arts, Filmmaking and TV Department as part of the proficiency in art project under the title of "The White Renault (Between Skylla and Charibdis)", and consists three chapters: Theoretical Background, Building-up the Script, and The Production Process. In the theoretical background chapter, we aimed at giving a brief theoretical/academic summary of the discussions underlying the main idea of the project (namely, Social Violence, Its Reasons and Sources). Here, after the general views on social/psychological sources and reasons of violence are summarised, the main idea of the project is tried to be analysed on the basis of the views of Edward Bond, a British playwright and theoretician, on violence and the occurrence of violence in dramatic works. The reason why we dwell on the views of a dramatist where the filmmaking and cinema are concerned is that Bond's views and theories are not only limited to drama and theatrical works, but they are closely related to cinema and filmmaking (as well as other art forms) on the universal level. The main point here is that violence is not an inseparable part of human nature (i.e. an instinct), but it is something we acquire/learn, something the roots of which lie in the social interactions that force us to live in an unnatural (or, unjust) environment, and that violence forces people who have to survive under violent conditions to act violently, begetting more violence that brings more destruction. At the end of this chapter, the relationship between cinema and violence is tried to be analysed on the basis of two films, which seem to present significant material related to our main idea: Oliver Stone's Natural Born Killers, and Stanley Kubrick's Full Metal Jacket. In the second chapter, we aimed to present the building-up process of the script around a realistic story of a family who live in the southeast of Turkey, where violence (i.e. terrorism) has been the main issue for quite a long time, and to analyse the dramatic and formal components of the script. The last chapter dwells on the shooting process of the script and post-production.