Ortaöğretim coğrafya ders kitaplarında güncellik ilkesinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YELDA ÇAĞLAYANTAŞ

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Bu araştırmada, yeni müfredat programına göre hazırlanan (2005) lise 1,2,3 coğrafya kitapları incelenmiş ve konuların güncellik ilkesine göre ele alınıp alınmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Coğrafya eğitimi ve öğretimi açısından önemli pek çok ilke vardır. Bu ilkelerin en önemlilerinden biri de güncellik ilkesidir. Güncellik ilkesi; coğrafya eğitimi ve öğretimi açısından çok önemli bir ilkedir. Gerek coğrafya dersleri işlenirken coğrafya öğretmenlerinin, gerekse coğrafya kitapları hazırlanırken kitap yazarlarının önemle üzerinde durmaları gereken ilkelerin başında güncellik ilkesi gelmelidir. Yeni müfredat programına göre hazırlanan ortaöğretim coğrafya ders kitaplarında güncellik ilkesinden yararlanılırken, özellikle konulara uygun olarak yakın tarihlerde günlük yazılı ve görsel basında yer alan haberlere “haber köşeleri”nde yer verilmiştir. Ayrıca konuların tamamlayıcısı olan istatistikî bilgiler de yakın tarihin istatistikî bilgileridir. Böylece güncel verilerle konular pekiştirilmiştir. Sonuç olarak yeni programa göre hazırlanan orta öğretim coğrafya ders kitaplarında, konuların bazılarında güncellik ilkesine uyulmuştur. SUMMARY In this research, high school books (1, 2, 3) which were prepared according to the new curriculum (2005) were studied and it was tried to determine if the subjects were prepared according to the currency principle or not. There are a lot of principles in teaching and educating geography. One of the most important principle is currency. Currency principle is very important for teaching and educating geography. It has to be the first principle both for teachers when teaching geography and also for the writers when preparing the geography books. There are daily reports which are related to the subjects from written and visual press in secondary education geography books which are prepared according to the new curriculum with the help of currency principle. Statistics which are in these geography books belong to the closest history. Thus, current information and subjects are confirmed. In conclusion, some of the subjects are related to the currency principle in the geography books which were prepared according to new curriculum.