Bireysel ve takım sporunda temel eğitime katılan 8-10 yaş çocuklarda fiziksel ve biomotor özelliklerinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Dilan Aladağ

Danışman: ALİ KIZILET

Özet:

Bireysel ve Takım Sporlarında Temel Eğitime Katılan 8-10 Yaş Çocuklarda Fiziksel ve Biomotor Özelliklerin Karşılaştırılması GİRİŞ: Bu çalışmanın amacı; bireysel ve takım sporlarında temel eğitime katılan 8-10 yaş çocuklarda fiziksel ve biomotor özellikler ile bazı performans özellikleri arasındaki ilişkinin ortaya konmasıdır. Bu sebeple, bu araştırmanın, bu çocukların fiziksel gelişimleri ile ilgili olarak bireysel mi takım sporlarının daha etkili olabileceği hem antrenörlere hem de velilere yardımcı olabilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmaya kış spor okuluna katılan 60 kız ve erkek çocuk katılmıştır. Çalışmaya kapsamındaki çocuklar 8 hafta boyunca haftada 2 gün 30 dakika cimnastik, voleybol ve basketbol faaliyetlerine katılacaklardır. Çalışmanın deseni bireysel ve takım sporu yapan çocuklara ön test-son test yapılmıştır. Belirtilen çocuklar hafta sonu spor okuluna gitmekte ve hafta içi başka spor faaliyetlerine katılmamaktadır. BULGULAR: Çalışma sonuçlarına göre bireysel spor yapan çocukların takım sporu yapan çocuklara göre biomotor özelliklerinde(esneklik, denge, bacak kuvveti, el-göz koordinasyonu, genel koordinasyon ve karın kuvveti) daha çok gelişim sağladığı görülmüştür. İstatiksel açıdan bakıldığında da yüksek düzeyde anlamlı farklılık bulunmuştur ( p=,00 <00,5). Takım sporu temel eğitimine katılan çocuklarda ise sadece koordinasyon ve abdominal kuvvette istatiksel açıdan farklılık çıkmıştır (p<00,5). TARTIŞMA VE SONUÇ: Sunulan çalışmada sonuç olarak bireysel spor yapan çocukların takım sporu ile uğraşan çocuklara göre temel eğitim antrenmanlarında uyguladıkları çalışmalar esneklik, kuvvet, denge ve koordinasyon özelliklerinin gelişimini daha fazla sağlamıştır. Ve bu gelişim istatiksel açıdan da anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Bu yaş grubunda büyüme yavaş olarak bilinse de, çocuk, spor performansın da ve oyunlarda daha olgun düzeye ulaşır ve her beceriyi daha hızla öğrenir. Ayrıca bireysel sporlarla uğraşan birey takım sporcusuna göre kendini aşma becerisi, azmi, özgüven kazanma arzusu ve iradesi ile daha çok çalışma hırsı vardır. Bu bağlamda bireysel spor yapan çocukların gelişimlerinin nedeni olarak daha hızlı öğrenebilme yeteneği ve daha çok çalışma azminin önemli olduğunu söyleyebiliriz. -------------------- Comparison of Physical and Biomotor Characteristics in 8-10 Years Old Children Participating in Basic Education in Individual and Team Sports INTRODUCTION: The aim of this study; The aim of this study is to reveal the relationship between physical and biomotor characteristics and some performance characteristics of 8-10 years old children who participated in basic education in individual and team sports. For this reason, it is aimed that this research can help both coaches and parents in which individual team sports can be more effective in relation to the physical development of these children. 60 girls and boys participated in the winter sports school. Children included in the study will participate in gymnastics, volleyball and basketball activities for 30 minutes 2 days a week for 8 weeks. The pre-test and post- test were applied to the children doing individual and team sports. These children attend the sports school at the weekend and do not participate in other sports activities during the week RESULTS: According to the results of the study, it was observed that the children doing individual sports had more improvement in their biomotor characteristics (flexibility, balance, leg strength, hand-eye coordination, general coordination and abdominal strength) than the children doing team sport. A statistically significant difference was also found from the statistical point of view (p =, 00 <00.5). There was a statistically significant difference only in coordination and abdominal strength among children participating in team sport basic training (p <00.5). DISCUSSION AND CONCLUSION: In the present study, as a result, the studies performed by individual sports children in basic education trainings compared to children engaged in team sports provided more development of flexibility, strength, balance and coordination characteristics. And this development was also statistically significant (p <0.05). Although growth in this age group is known to be slow, the child reaches a more mature level in sports performance and games and learns each skill more quickly. In addition, the individual team athletes who deal with individual sports have the ability to transcend, self-determination, the desire to gain self-confidence and the will to work more. In this context, we can say that the ability to learn faster and the determination to work more is important as the reason for the development of individual sports children.