PSİKOLOJİK SERMAYENİN KURUM İÇİ İLETİŞİME ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: VECİHE ACAR

Danışman: ŞEYDA AKYOL

Özet:

Duygudurum ve bununla birlikte psikolojik sermaye, entelektüel sermayenin en önemli temelini oluşturan insan figürünün duygu ve davranışlarının belirleyici argümanlarından biridir. Bu kavramın örgütsel anlamdaki önemi ise organizasyonların işleyişinde, karar alma, süreç yönetimi ve tüm aşamalarında insan davranışlarının etkili olmasıdır. Bu doğrultuda kurum içi iletişim de sağlıklı bir işleyiş ortaya konulması ve süreçlerin devamlılığı anlamında önemli bir unsurdur. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı kamuda çağrı merkezinde çalışan bireylerin sahip olduğu psikolojik sermaye düzeyinin, kurum içi iletişim tatminine olan etkisinin anlamlı olup olmadığının incelenmesidir. Bu amaçla araştırmaya İstanbul ilinde kamuda çalışan 200 çağrı merkezi çalışanı katılmıştır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Psikolojik Sermaye Ölçeği ve İletişim Tatmini Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Örneklem T-Testi, ANOVA, Pearson Korelasyon Analizi ve Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çalışanların sahip olduğu psikolojik sermaye düzeylerinin cinsiyete, yaşa, medeni duruma, öğrenim duruma, hane halkı kişi sayısına, gelir düzeyine, bu iş yerindeki çalışma süresine, şirketteki motivasyon etkinliklerine katılma durumuna ve yaşanılan yere göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Araştırma sonucunda çalışanların kurum içi iletişim tatmini düzeylerinin cinsiyete, yaşa, öğrenim duruma, şirketteki motivasyon etkinliklerine katılma durumuna ve yaşanılan yere göre anlamlı bir farklılık göstermediği fakat medeni duruma,hane halkı kişi sayısına, gelir düzeyine ve bu iş yerindeki çalışma süresine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Araştırma sonucunda çalışanların sahip olduğu psikolojik sermayenin kurum içi iletişim tatmini üzerinde kuvvetli bir etkisinin olduğu belirlenmiştir. -------------------- Psychological capital is one of the decisive arguments of the emotions and behaviors of the human figure, which forms the basis of intellectual capital. The organizational significance of this concept is the effective functioning of organizations, decision-making, process management and human behavior at all stages. In this context, internal communication is an important element in terms of ensuring a healthy operation and continuity of processes. The aim of the study is to examine whether the psychological capital level of the individuals working in the public call center has a significant effect on internal communication satisfaction. For this purpose, 200 call center employees working in the public sector in Istanbul participated. Personal Information Form, Psychological Capital Scale and Communication Satisfaction Scale were used to collect the data. Independent Sample T-Test, ANOVA, Pearson Correlation Analysis and Regression Analysis were used to analyze the data. As a result of the study, it was determined that the psychological capital levels of the employees did not show a significant difference according to gender, age, marital status, education level, number of households, income level, working time in this work place, motivation activities in the company and place of living. At the end of the study, it was found that the levels of communication satisfaction of the employees did not show a significant difference according to the gender, age, educational situation, the status of participation in the company's motivation activities and the place of residence, It has been identified. As a result of the study, it was determined that the psychological capital of the employees had a strong effect on internal communication satisfaction.