Ergenlerde öfke ifadesi ve internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Feride Tekin Seymenoğlu

Danışman: SEMRA KARACA

Özet:

Amaç: Bu çalışmada lisede öğrenin gören ergenlerin internet bağımlılık düzeyleri, öfke ifade düzeyleri ve tarzları ile bunların arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç- Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipte planlanan bu çalışmada 579 ergene ulaşılmıştır. Çalışma öncesi Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü’nden etik kurul, MEB İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nden Kurum izni alınmıştır. Veriler Öğrenci Bilgi Formu, Özer (1994)’in geçerlilik-güvenirliliğini yaptığı Öfke İfade Tarzı Ölçeği (ÖİTÖ), Bayraktar (2002)’ın geçerlilik-güvenirliliğini yaptığı İnternet Bağımlılık Ölçeği (İBÖ) ile toplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 15,5±0,7’dir ve %43,2’si erkektir. Öğrencilerin Sürekli Öfke Düzeyi(SÖD) 21,7± 6,3, Öfke Kontrol(ÖK) 20.8±5,1, Öfke Dışa Vurma(ÖDV) 16,3±4,6, Öfke İçe Atma(ÖİA) 17,2±4,7, İBÖ puan ortalaması 30.2±14.6’dır. İBÖ kesme noktasına göre ergenlerin %0,5’i patolojik internet kullanıcısı, %9,9’u sınırlı semptom gösterenler ve %89,6’sı semptom göstermeyenlerdir. İBÖ ile SÖD (r=0.424), DVÖ (r=0.453) ve ÖİA (r=0,380) puanları arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı ilişki saptanırken (p<0,001);, ÖK puanları (r=-0,208) ile arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır(p>0.05). Sonuç: Ergenlerin büyük çoğunluğu semptom göstermeyen internet kullanıcısıdır. Öfke tarzları ile internet kullanımı arasında zayıf düzeyde bir ilişki vardır ve öfke kontrolü dışında öfke puanları ile problemli internet kullanımı puanları birlikte artmaktadır. Öfke kontrolü ile problemli internet kullanımı arasında istatistiksel olarak anlamlı olmasa da zayıf düzeyde negatif yönde ilişki vardır. -------------------- Aim: In this study, it was aimed to investigate the levels of internet addiction, levels of anger expression and the relationships among high school students. Equipment- Method: 579 adolescents were reached in this study which was planned as descriptive and relational type. Before the study, ethics committee approval from Marmara University Health Sciences Institute and permission from the Provincial Directorate of National Education were obtained. Data were collected from Student Information Form, the Anger Expression Style (AES) whose validity and reliability done by Özer and Internet Addiction Scale (IAS) whose validity and reliability done by Bayraktar. Results: The mean age of the students was 15.5 ± 0.7 and 43.2% were male. Students’ Continuous Anger Level (CAL) was 21,7 ± 6,3, Anger Control (AC) 20.8 ± 5,1, Anger Expression (AE) 16,3 ± 4,6, Anger Induction (AI) 17,2 ± 4,2 and the mean IAS score was 30.2 ± 14.6. According to the IAS cut-off point, 0.5% of adolescents are pathological internet users, 9.9% have limited symptoms and 89.6% have no symptoms. There was a statistically significant correlation between CAL (r = 0.424), AE (r=0.453) and AI (r=0,380) scores with IAS. However no significant relationship was found between the AC scores (r = -0,208) with IAS (p> 0.05). Conclusion: The majority of adolescents are internet users without symptoms. There is a weak relationship between anger styles and internet use, and outside anger control, anger scores and problematic internet usage scores are increasing together. There is a weak negative correlation between anger control and problematic internet use, although not statistically significant.