Fotoğrafta otoportre geleneğinden selfie kültürüne


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selva Sever

Danışman: ERGÜN TURAN

Özet:

“Fotoğrafta Otoportre Geleneğinden Selfie Kültürüne’ başlıklı bu tezde öncelikle portre ve otoportre uygulamalarına, üretme nedenlerine, örneklerine; camera obscura’ya, fotoğrafın icadıyla dönüşen yansıtma, görme ve görülme biçimlerine değinilmiştir. Bunu yaparken insanın kendine bakma, başkalarına bakma ve kendine başkalarının gözünden bakma süreci fizyolojik, psikolojik ve toplumsal ihtiyaçlar bağlamında irdelenmiştir. Selfie kavramıyla ilişkilendirecek bir şekilde değerlendirilen bu tarihsel süreçte fotoğrafın icadı, iletişim teknolojilerindeki gelişmeler ve toplumdaki dönüşümler dikkate alınmıştır. Dört ana başlık altında toplanan ve güncel bir literatür taraması yöntemiyle hazırlanan bu çalışma, fotoğraftaki teknik ilerlemenin ve internetle birlikte gelişen sosyal ağların (ve medyanın) selfie’ye kadar varan süreçte ne denli belirleyici ve etkileyici olduğunu ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Teknolojiye ek olarak çalışmada bellek, mahremiyet, kimlik gibi inşâya dayalı kavramlar kullanılmıştır. Sosyal medya ile zamanının en hızlı üretilen bu fotoğraf türünün teknik ve toplumsal çerçevesi çizilmiş; bundan sonrasının ne olacağı sorusuyla yeni çalışmalara yön vermek amaçlanmıştır ABSTRACT In this dissertation entitled "From the Traditional Self portraits to Selfie Culture", At first the practices of taking portrait and self portraits, the reasons for these practices, first examples of self portraits and the camera obscura will be examined. With the invention of photography our ways of seeing and the form of seeing has changed. It also effected how we reflect ourselves. In doing so, the process of looking at oneself, looking at others and looking at oneself in the eyes of others has been examined in the context of physiological, psychological and social needs. In this historical process, which is assessed to relate to the concept of selfie, the inventions of photography, developments in communication technologies and transformations in society have been taken into consideration. This work, which is collected under four main headings is a current literature search. That aims to reveal the technical progress of the photography and the social networks (and the media) that develop together with the internet. Which is so decisive and impressive in the process up to the selfie. In addition to technological parts, this research is also based on concepts such as memory, privacy, identity, consumption.Empowered by the social media, selfie is the fastest production of the photography in ourdays. With this research from the technical and social aspects of selfie has been shown in a framework. It is aimed to give direction to the new works in the future about what will happen after selfie.