Karikatür Destekli Marmara Probleme Dayalı Öğrenme Programı Tasarımı'nın İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ile Erişi Düzeyine Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DERYA DUYGU TANRIKULU

Danışman: Zeliha Nurdan Baysal

Özet:

Bu çalışmada ilkokul dördüncü sınıf Sosyal Bilgiler dersinde mizahi bir unsur olan karikatürlerle desteklenmiş Probleme Dayalı Öğrenme yönteminin öğrencilerin problem çözme becerilerine yönelik algılarına, Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarına ve erişi düzeylerine etkisi tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda denkleştirilmemiş-eşitlenmemiş ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili, Üsküdar ilçesinde yer alan bir ilkokulda öğrenim gören 55 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Deney grubunda karikatür destekli probleme dayalı öğrenme yöntemi, kontrol grubunda ise sadece Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Program içeriği ve etkinlikleri uygulanmıştır. Deneysel uygulama yedi hafta sürmüştür. Verilerin toplanmasında "Kişisel Bilgiler Formu", "İlköğretim Düzeyindeki Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri", "Tutum Ölçeği" ve "Sosyal Bilgiler Dersi Bilim, Teknoloji ve Toplum Öğrenme Alanı Başarı Testi" kullanılmıştır. Ölçme araçlarından elde edilen veriler frekans (f), yüzde (%) ve çeşitli Non-Parametrik testler kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında ilkokul dördüncü sınıf Sosyal Bilgiler dersinde karikatür destekli probleme dayalı öğrenme programının öğrencilerin problem çözme becerilerine yönelik algılarını, Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarını ve erişi düzeylerini olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler sonucunda araştırma kapsamında çeşitli önerilere yer verilmiştir.