Ortaöğretim coğrafya derslerinde proje tabanlı öğrenimi desteklemek amacı ile coğrafi bilgi sistemlerinden (cbs) yararlanma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fikret Tuna

Danışman: RAMAZAN ÖZEY

Özet:

ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA DERSLERİNDE PROJE TABANLI ÖĞRENİMİ DESTEKLEMEK AMACI İLE COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİNDEN (CBS) YARARLANMA Nesillerimizin yaşadıkları dönemi anlama ve anlamlandırmasını sağlamak için eğitim programlarının gelişen dünyaya paralel olarak sürekli geliştirilmesi gerekliliği günümüzde hemen her kesimce ifade edilen genel ve yaygın bir kabuldür. Bilginin çokluğu ve hızlı değişimi, bilgi edinmeye yönelik eğitim sistemlerinde köklü değişimleri gerekli kılmış, öğrencilere bilgi kazandırmaktan çok, bilgilere nasıl ulaşacaklarını, nasıl değerlendireceklerini ve nasıl kullanacaklarını öğretmeye yönelik eğitim stratejileri önem kazanmıştır. Bu çalışma, ortaöğretim coğrafya derslerinde proje tabanlı öğrenimi desteklemek amacı ile coğrafi bilgi sistemlerinden (CBS) yararlanma yolunda proje uygulamaları yapılması sürecini, sorunları ve önerileri kapsamaktadır. CBS’nin coğrafya eğitiminde kullanımı içinde, CBS ile öğretim ayağındaki proje geliştirme alanında yer alan çalışma Bilecik Anadolu Öğretmen Lisesi’nde yürütülmüştür. Proje uygulaması öncesi CBS temel kullanım eğitimi alan öğrenciler 3 grup halinde CBS proje uygulamaları gerçekleştirmişlerdir. Uygulamalar süresince öğretmen kontrolör ve gerektiğinde yardımcı rolünü üstlenmiştir. Çalışma ile; proje tabanlı öğrenmeye dayalı CBS proje uygulama sürecinin nasıl gerçekleştiği, uygulama sürecinde yaşananlar, öğrencilerin gerçekleştirdikleri CBS projelerinin özellikleri, süreç sonrasında öğrencilerin çeşitli bilgi, beceri ve görüşlerindeki değişmeler ile öğretmenin sürece ilişkin görüşleri tespit edilmeye çalışılmış ve sonuç bölümünde ifade edilmiştir. ANAHTAR SÖZCÜKLER Proje, Proje Tabanlı Öğrenme, Oluşturmacı (Yapılandırmacı) Öğrenme, Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ABSTRACT TAKING THE ADVANTAGES OF GEOGRAPHICAL INFORMATION SYSTEMS (GIS) TO SUPPORT THE PROJECT BASED LEARNING IN HIGH SCHOOL GEOGRAPHY LESSONS Nowadays, it’s a common thought that the curriculums should be improved parallel to the changing world to make our generations understand the period they live in. Various amount of information and its rapid alteration require fundamental changing in educational systems about obtaining information. The education methods about how to reach, understand and use information are more important than the methods about giving information directly to the students. This study includes the process, problems and proposals of the GIS project applications in high school geography lessons to support the project based learning. The study was done at Bilecik Anatolian Teacher High School. After having basic GIS education before the project applications, the students realized the GIS project applications in three groups. During the application process teacher controlled and helped the students. With this study, the process of GIS project application, features of the students’ projects, the variations in the students’ knowledge, skills and sights after the process and the teacher’s opinions were tried to be determined. They were expressed in the conclusion chapter. KEY WORDS Project, Project Based Learning, Constructivism (Learning Theory), Geographical Information Systems (GIS)