Mesleki ve teknik anadolu liselerinde verilen muhasebe eğitiminin Türkiye Muhasebe Standartları (TMS/TFRS) ile uyumluluğunun sağlanması ve bu lise türünde görev yapan muhasebe ve finansman öğretmenleri üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÜMİT SAKALLI

Danışman: AYTEN ÇETİN

Özet:

Küreselleşen dünyada sosyal ve ekonomik değişikliklerin yaşanması ve bilgi teknolojisinin hızla gelişmesi işletmeleri uluslararası alanda yatırım yapmaya yöneltmiştir. Böylelikle, farklı ülkelere yatırım yapan şirketler hem faaliyette bulunduğu ülkelerin muhasebe uygulamalarına hem de kendi ülkelerinin muhasebe uygulamalarına uygun finansal tabloları düzenlemek zorunda kalmışlardır. Bilgi kullanıcılarına doğru ve güvenilir bilgi sunması amacıyla hazırlanan finansal tabloların; ihtiyaca uygun, karşılaştırılabilir ve anlaşılabilir olması için de muhasebe alanında ortak bir dilin kullanılması zorunlu hale gelmiş ve bu nedenle de Uluslararası Muhasebe Standartları/Uluslararası Finansal Raporlama Standartları (IAS/IFRS) yayımlanmıştır. Ülkemizde de Türk Ticaret Kanunu (TTK)'nun yürürlüğe girmesi ile birlikte Uluslararası Muhasebe/Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarının birebir Türkçeye çevrilmesi sonucunda oluşan Türkiye Muhasebe Standartları/Türkiye Finansal Raporlama Standartları (TMS/TFRS) Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (KGK) tarafından yayınlanmıştır. Bunun sonucunda finansal tablolarda meydana gelen değişiklikler Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri (MTAL)'nde verilen muhasebe eğitiminde değişikliklerin yapılması zorunlu hale gelmiştir. Araştırma kapsamında ortaöğretim muhasebe müfredatı üzerine bir araştırma yapılarak, Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde muhasebe ve finansman eğitimi kapsamında sunulan ders içeriklerinin yeni muhasebe düzenlemelerinin ihtiyacını karşılayacak düzeyde olup olmadığının incelenmesinin yerinde olacağı düşünülmüştür. Bu bağlamda ülkemizde lisans ve lisansüstü düzeyde eğitimi verilen Türkiye Muhasebe Standartlarının ortaöğretim muhasebe eğitiminin temelini oluşturan ve Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliği (MSUGT) çerçevesinde müfredatı oluşturulmuş Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri muhasebe dersleri ile uyumlaştırılması araştırma amacı olarak tasarlanmıştır. Belirlenen amaca ulaşabilmek adına uluslararası alanda muhasebe standartlarının oluşturulması ve ülkemiz muhasebe sistemine entegre edilmesi yönünde yapılan çalışmalar irdelenerek, ülkemiz mesleki ve teknik eğitim sistemi içerisinde muhasebe ve finansman eğitimi verilen Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin müfredat yapısı incelenmiş, bu öğretim kurumlarında görev yapan muhasebe ve finansman öğretmenlerinin standartlar hakkındaki ilgi, beklenti ve farkındalık düzeylerinin tepsine yönelik bir anket çalışması yapılarak, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi muhasebe müfredatının Türkiye Muhasebe Standartları ile uyumlaştırılmasına yönelik çözüm niteliğinde bir müfredat önerisi sunulmuştur. -------------------- Social and economic changes in globalizing world and rapidly improving information technology leads business firms to heading for the investments in international field. Therefore, companies making investments in different countries have to regulate the suitable financial tables with financial applications both in the countries they are involved in and in their own countries. Financial tables prepared for offering correct and reliable information for information users need to be understandable and suitable fort the needs, so it is compusory to have a common language in accounting field. That's why İnternational Accounting Standards/İnternational Financial Reporting Standards (IAS/IFRS) has been published. In our country, with Turkish Commercial Code's going into effect, Turkish Accounting Standards/Turkish Financial Reporting Standards (TMS/TFRS) has been published by Public Oversight İnstitution (KGK) as a result of translation of İnternational Accounting/Finansial Reporting Standards into Turkish. That's why, making changes in accounting education in Vocational and Technical Anatolian High Schools (MTAL) has been compulsory with the changes in the financial tables. In this study, by making a research about accounting curriculum at high schools, it is proper to examine whether course contents given within accounting and financial education in Vocational and Technical Anatolian High Schools are capable of meeting the needs of new accounting arrangements. In this context it is planned as the purpose of the study to harmonize Turkish Accounting Standards (TMS/TFRS) whose education is given in undergraduate and post graduate with the accounting classes which provides a basis for accounting education in Vocational and Technical Anatolian High Schools whose curriculum has been formed according to General Communique on Accounting System Application (MSUGT). In order to reach this specific purpose, the curriculum of Vocational and Technical Anatolian High Schools where accounting and financial education is given in the scope of our country's vocational and technical education system has been examined, by examining the studies about making up accounting standards in international field and its integration into accounting system of our country, a suggestion as a solution about harmonization of accounting curriculum in Vocational and Technical Anatolian High School with Turkish Accounting Standards (TMS/TFRS) by making a study of questionnaire to identify the ranks of interest, expectation and awareness of the accounting and financial teachers at these high schools about the standards.