Bağımsız Denetimde Kalite Kontrol Standardı-1’in İncelenmesi ve Denetim Şirketleri Üzerine Bir Araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sena Yiğit

Danışman: Ayça Akarçay Öğüz

Özet:

Bağımsız denetimde kalite, denetim çalışmaları neticesinde doğru ve güvenilir bir görüşe ulaşılmasıdır. Bağımsız denetimde kalite kontrol ise, denetim çalışmalarının denetim standartlarına uygun olarak yürütüldüğüne yönelik makul güvence vermeyi sağlayan bir çalışmadır. Bağımsız denetim çalışmalarının kaliteli olarak yürütülebilmesi için bağımsız denetim şirketi bünyesinde kalite kontrol sisteminin oluşturulması gerekmektedir. Çünkü denetim şirketinde kalite kontrol sisteminin varlığı denetimin hizmet kalitesini önemli ölçüde etkilemektedir. Kalite kontrol sisteminin unsurları; kaliteye ilişkin liderlik sorumlulukları, etik hükümler, müşteri ilişkisinin ve denetim sözleşmesinin kabulü ve devam ettirilmesi, insan kaynakları, denetimin yürütülmesi, izleme ve kalite kontrol sisteminin belgelendirmesinden oluşmaktadır. Bu çalışmada, “Kamu Yararını İlgilendiren Kuruluşlar (KAYİK) Dâhil Bağımsız Denetim” yapan 5 şirket ile görüşme yapılmıştır. Bu şirketlere kalite kontrol sisteminin unsurlarına yönelik oluşturulan politika ve prosedürlerin uygulanmasına yönelik açık uçlu sorular sorulmuştur. Bu sorular üzerinden değerlendirmeler yapılarak öneriler sunulmuştur. -------------------- Quality in independent audit is the attainment of an accurate and reliable opinion as a result of audit studies. Quality control in independent audit is a study that provides reasonable assurance that audit activities are conducted in accordance with Standards on Auditing. In order to carry out independent audit studies qualitatively, a quality control system must be established within the independent audit company. Because, the existence of a quality control system in the audit company significantly affects the service quality of the audit. The elements of the quality control system; leadership responsibilities regarding quality, ethical provisions, acceptance and continuation of customer relationship and audit contract, human resources, conducting audit, monitoring and certification of quality control system. In this study, 5 companies conducting “Independent Audits including Public Interest Entities (PIE)” were interviewed. These companies were asked open-ended questions on the implementation of policies and procedures for the elements of the quality control system. Assesments were made on the answers given to these questions and suggestions were presented.