Kimya eğitimide model uygulamalarının ve bilgisayar uygulamalarının ve bilgisayar destekli öğretimin öğrenme ürünlerine etkisi : 12. sınıf kimyasal bağlar örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatih Ulusoy

Danışman: MUSA ÜCE

Özet:

Bu araştırma ortaöğretim 12. sınıf fen bilimleri alanı, kimya dersi öğretim programında bulunan "kimyasal bağlar" konusu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma aynı okulda öğrenim gören üç fen sınıfının katkılarıyla tamamlanmıştır. Çalışmada Bilgisayar Destekli Öğretim, Modelle Öğretim ve Geleneksel Öğretim yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın gerçekleştirilme sürecinde Bilgisayar Destekli Öğretim uygulanması için Kimyasal Bağlar konusuna ait adobe flash programı kullanılarak bir yazılım hazırlanmıştır. Bu yazılım araştırmacı tarafından ve araştırmacıya destek olan üç bilgisayar mühendisinden yardım alınarak hazırlanmıştır. Modelle öğretim uygulanan öğrenci grubuna ise dersler sınıf ve laboratuar ortamında işlenmiş; öğrenciler, oyun hamuru, elastik balonlar, molekül modelleri takımı kullanarak modeller oluşturmak suretiyle öğrenim gerçekleştirmişlerdir. Geleneksel öğretim yöntemiyle ise sınıf ortamında sunuş ve soru cevap teknikleriyle ders işlenmiştir. Araştırmada kullanılan öğretim yöntemlerinin öğrencilerin, kimya dersine yönelik tutumuna, akademik başarılarına, cinsiyetlerine, hatırlama düzeylerine ve kavramsal anlamalarına etki yapıp yapmadığı araştırılmıştır. Araştırma aynı öğretim kurumunda toplam 75 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma modellerinden ön test son test kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Araştırmadaki bağımlı değişkenler; kimya başarısı, hatırlama düzeyi, kimya dersine olan tutum ve kavramsal anlama düzeyidir. Bağımsız değişken ise kullanılan öğretim yöntemleridir. Araştırma sonuçlarına göre Bilgisayar Destekli ve Modellerle öğretim uygulamalarının gerçekleştiği öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri, Geleneksel Öğretim uygulanan gruba göre anlamlı bir şekilde olumlu yönde farklılaşmıştır. Bilgisayar Destekli Öğretim uygulanan grubun kimya dersine olan tutumları Geleneksel Öğretim uygulanan gruba göre anlamlı bir şekilde olumlu yönde farklılaşmışken Modellerle öğretim gören grubun kimya dersine olan tutumlarında anlamlı bir farklılaşma gözlenmemiştir. Modellerle öğretim gören ve Bilgisayar Destekli Öğretim uygulanan öğrenci gruplarının hatırlama düzeyleri ve akademik başarıları arasında anlamlı bir fark gözlenmemiştir. Ancak kimya dersine olan tutumları açısından Bilgisayar Destekli Öğretim uygulanan öğrenciler lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Çalışma gruplarındaki öğrencilerin cinsiyet değişkenleri açısından anlamlı bir fark bulunamamıştır. Ayrıca Bilgisayar Destekli Öğretim ve modelleri kullanmanın öğrencilerin kavramsal anlama düzeyini olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. ABSTRACT This research has been realized on Chemical Bonds subject, which is included in the chemistry lesson education programme of Secondary School 12th Grade. The research has been completed with the support of three science classes of the same school. In this research, Computer Supported Education, Education with Model and Traditional Education methods has been used. During the realization of the project, software is prepared through the use of Adobe Flash related to the subject of Chemical Bonds to exercise the Computer Supported Education. The researcher himself and three computer engineers who supported the researcher have realized this software. Lessons have been exercised in classes and labs to the students group who have been educated with this model, students have realized the learning process by usage of plasticine, flexible balloons and molecular model set. In the traditional educational method, the lessons have been exercised in the class environment with presentation and question-answer techniques. It has been investigated whether the education methods used in this research had had effects on the students' approaches to the chemistry lesson, their academical success, their gender, their memory level and conceptual understandings. The research has been realized in the same education institution with the participation of 75 students. Among the research methods, first test- last test control group experimental model has been used. The dependent variables in the research are chemistry success, memory level, the approach to the chemistry lesson and conceptual understanding level. Independent variables are the educational methods that have been used. According to the research results the academic success, memory level, the approach to the chemistry lesson of the students upon whom Computer Supported Education method has been exercised have changed in a positive way compared to the students upon whom the Traditional Education Method has been exercised. However, no significant difference has been observed among the students upon whom Computer Supported Education Method has been exercised. On the other hand, a significant change in the attitude towards the chemistry lesson has been observed in favour of the students upon whom Computer Supported Education has been exercised. There has not been a significant difference in terms of the gender of the students in the research groups. In addition has been found out that Computer Supported Education and usage of the sets affect students' conceptual understanding level positively.