Öğretmenlerin kariyer gelişimini etkileyen faktörler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BAHAR NOMER

Danışman: AYŞEN BAKİOĞLU

Özet:

Bu araştırma ile öğretmenin kariyer gelişimini etkileyen faktörleri öğretmenin nasıl algıladığına bakılmıştır. Öğretmenin kariyer gelişimini etkileyen faktörlerin genel destekleyiciliği, bu faktörlerin hangi kişisel (bağımsız) değişkenlere göre farklılaştığı ve değişkenlere göre öğretmenlerin farklılaştığı önemli noktalar tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma, tarama türünde bir araştırma olup, beşli likert tipi ölçek araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Araştırmanın çalışma evreni İstanbul ili, Kadıköy ve Maltepe ilçesi devlet lisesi öğretmenlerinden oluşmaktadır. · Öğretmenlerin araştırma maddelerine verdikleri cevapların ortalamaları gelişimlerinin genel olarak desteklenmesi açısından, kariyer evreleri, mesleği tercih nedenleri ve hizmet-içi eğitim alma durumları değişkenlerine göre anlamlılık ortaya koymuştur. · Öğretmenlerin ortalamaları, cinsiyet değişkenine göre 1 boyutta, branş değişkenine göre 1 boyutta, kariyer evresi değişkenine göre 3 boyutta, mezuniyet değişkenine göre 1 boyutta, tercih nedenine göre 5 boyutta, hizmet-içi eğitim alma değişkenine göre 5 boyutta ve en son hizmet-içi eğitim alınan yıl değişkenine göre 2 boyutta anlamlı bulunmuştur. · Öğretmenlerin ortalamaları madde bazında incelendiğinde çeşitli değişkenlere göre 32 maddede anlamlı sonuçlar ortaya koymuştur. Cinsiyet değişkenine göre 17 maddenin, yaş değişkenine göre 11 maddenin, medeni duruma göre 2 maddenin, çocuk sayısına göre 6 maddenin, branşlara göre 5 maddenin, kariyer evrelerine göre 12 maddenin, mezuniyete göre 5 maddenin, tercih nedenine göre12 maddenin, hizmet-içi eğitim alma değişkenine göre 6 maddenin ve en son hizmet-içi eğitim alınan yıl değişkenine göre 3 maddenin farklılaştığı tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenin kariyer gelişiminde; öğretmenlerin cinsiyetlerinin, mesleği tercih nedenlerinin ve kariyer evrelerinin önemli değişkenler olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenin kariyer gelişimini etkileyen faktörlere bakıldığında; kendisi dışındaki faktörlerden dolayı kariyer gelişiminin olumsuz etkilendiği sonucuna varılmıştır. Bu bilgilere dayanarak öğretmenin kariyer gelişiminin sistemli, düzenli ve devamlı bir tabana oturtulmadığı söylenebilir. SUMMARY By this research, it has been detected that how teachers percept the factors affect his/her career development. The general supportiveness of the factors affects teacher's career development, the variables with which these factors vary and the points those the teachers differs according to variables, tried to be determined. This is a scanning type research, having scale five-likert realized by researcher. The working space of researcher is the teachers of the public high schools of Istanbul Province, Kadıköy and Maltepe towns. · The average of the answers to the research items of the teachers generally shows meaningfulness according to variables of career phases, the causes of preference of the job and their in-job education positions from the supportiveness point of view. · The average of the teachers generally shows meaningfulness at 1 dimension according to gender variable, at 1 dimension according to branch variable, at 3 dimensions according to career phase variable, at 5 dimensions according in-job education status, and finally at 2 dimensions according the year of in-job education. · While determined in accordance with different items based, showed meaningfulness at 32 items. The differentiation is like this: 17 items according to gender, 11 items according to age, 2 items according to marital status, 6 items according to number of children, 5 items according to branches, 5 items according to graduation status, 12 items according to career phases, 12 items according to reason of preference, 6 items according to in-job education status, 3 items according to the total number of in-job education. At the end of research, it seems that the gender of teachers, reasons of preferences, and career phases are important variables at career development of teacher. While looking at the factors that affects the career development of teacher; it seems it has been affected from the factors except itself. Depending on the data obtained it can be said that, the career development of teachers had not been based on regular and sustainable structure.