E-öğrenme içerik geliştirme araçlarına yönelik inanç ölçeğinin geliştirilmesi ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET UĞUR BİÇER

Danışman: Ahmet Feyzi Satıcı

Özet:

Bu çalışmada, içerik geliştirenlerin e-öğrenme içerik geliştirme araçlarında (İGA) bulunması gereken özelliklere dair inançlarını ortaya koyan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Öncelikle uzaktan eğitim, e-öğrenme, içerik geliştirme, İGA ve ölçek geliştirme ile ilgili alanyazın taraması yapılmış, uzman görüşlerinden de yararlanılarak beşli likert tipi bir inanç ölçeği için maddeler oluşturulmuştur. Taslak hali 50 maddeden oluşan E-Öğrenme İçerik Geliştirme Araçlarına Yönelik İnanç (İGAYİ) Ölçeği 347 kişilik bir örnekleme uygulanmıştır. Ancak çalışma grubu başlığı altında belirtilen bazı sebeplerden dolayı nihai örneklem 303 katılımcıdan oluşmuştur. Ayrıca çeşitli değişkenlerin elde edilen İGAYİ Ölçeği, E-Öğrenme İçerik Geliştirme Aracı Özellikleri Faktörü (İGAÖF) ve E-Öğrenme İçerik Özellikleri Faktörü (İÖF) puanlarına etkisi incelenmiştir. Açımlayıcı faktör analizi(AFA) sonrasında 36 maddeden oluşan iki faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Bu faktörler E-Öğrenme İçerik Geliştirme Aracı Özellikleri Faktörü (İGAÖF) ve İçerik Özellikleri Faktörü (İÖF) olarak adlandırılmıştır. İki faktörlü yapı toplam varyansın %56,20’sını açıklamıştır. Yapı geçerliği kapsamında veri yapısının faktör analizine uygun olup olmadığı Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) ve Bartlett testi ile kontrol edilmiştir. KMO testi değeri ,953 ve Bartlett testi değeri 9268,067 (p<,05). İGAYİ Ölçeği’ne ilişkin Cronbach Alfa katsayıları İGAÖF için ,96, İÖF için ,92 ve tüm ölçek için ,97 olarak bulunmuştur. İçerik geliştirenlerin İGA’da bulunması gereken özelliklerine dair inançlarını ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak İGAYİ Ölçeği geliştirilmiştir. Ayrıca cinsiyet, sınıf, ders sayısı, kullanılan İGA sayısı, İGA’yı nerede öğrendiği, geliştirdiği içerik sayısı, İGA’yı ne kadar zamandır kullandığı, İGA’ya yönelik kullanma beklentisi, İGA’nın seçiminde etkisi olacak en önemli özellik gibi çeşitli değişkenlerin etkisi incelenmiştir. İnceleme sonucunda elde edilen bazı bulgular şunlardır: • İGAYİ Ölçeği puanlarına göre kadınların erkeklere nispeten İGA özelliklerine inancı daha yüksek olduğu görülmektedir. • İGAÖF puanlarına göre kadınların erkeklere nispeten İGA özelliklerine inancı daha yüksek olduğu görülmektedir. • İÖF puanlarına göre kadınların erkeklere nispeten İGA özelliklerine inancı daha yüksek olduğu görülmektedir. • İGAYİ Ölçeği puanlarına göre daha fazla içerik geliştiren bireylerin İGA özelliklerine inancı daha yüksek olduğu görülmektedir. • İÖF puanlarına göre daha fazla zamandır İGA kullanan bireylerin İGA özelliklerine inancı daha yüksek olduğu görülmektedir. Ayrıca bir yılı aşkın zamandır İGA kullanan bireyler ile 4-12 ay süresince İGA kullanan bireyler arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir. Araştırma sonuçlarına göre aşağıda çeşitli önerilerde bulunulmuştur: • Bu çalışma sadece daha önce içerik geliştirmiş olan BÖTE bölümü öğrencileri ve mezunlarıyla yapılmıştır. Bundan sonra yapılacak çalışmalarda diğer branş öğretmenleri de dahil ederek daha geniş çapta bir araştırma yapılabilir. • Eğitim kurumlarının tercih ettiği İGA’yla özel kurumların eğitim bölümlerinin tercih ettiği İGA arasında ne gibi farklılıkların olduğu araştırılabilir. • Bu araştırmada ölçek geliştirme çalışmasının ilk ayağı olan AFA yapılmıştır. Farklı örneklem gruplarıyla doğrulayıcı faktör analizi, ön test-son test gibi çalışmalar yapılarak İGAYİ Ölçeği ile kıyaslanabilir. -------------------- The purpose of this study is to develop a valid and reliable scale that reflects the beliefs of content developers about the features that should be present in e-learning content development tools and to examine them according to various variables. First, literature review about distance education, e-learning, content development and e-learning content development tools has been made. Question pool has been created and experts’ opinion has been taken. A scale that consists of 50 questions has been developed. All the questions are a five-point Likert type. This scale is called as Beliefs About E-Learning Content Development Tools Scale (İGAYİ). This scale has been applied to 347 participants. After cleaning the data, the final sample consisted of 303 participants. After the exploratory factor analysis, a two factor structure consisting of 36 items was obtained. These factors are named as E-Learning Content Development Tool Properties Factor (İGAÖF) and Content Properties Factor (İÖF). The two-factor structure explained 56.20% of the total variance. Within the scope of construct validity, KMO and Bartlett tests were used to determine whether the data structure was suitable for factor analysis. The KMO test value was ,953 and the Bartlett test value was 9268,067 (p <, 05). The Cronbach's alpha coefficients for the İGAYİ Scale were found to be ,96 for İGAÖF, 92 for İÖF, and 97 for the whole scale. İGAYİ Scale was developed as a valid and reliable measurement tool that measures the beliefs of content developers about the features required in e-learning content development tools. In addition, the effect of various variables such as gender, class, number of courses, number of IGAs used, where IGA was learned, the number of content the participants developed, how long the participants used IGA, the expectation to use it for IGA, the most important feature that would have an impact on the choice of IGA, were investigated. Some of the findings obtained from the examination are as follows: • According to the İGAYİ Scale scores, women have higher belief in e-learning content development tool characteristics than men have. • According to the İGAÖF scores, women have higher belief in e-learning content development tool characteristics than men have. • It is observed that women have higher belief in e-learning content development tool characteristics than men have. • Individuals who develop more content have higher the İGAYİ Scale scores showing higher belief in e-learning content development tool characteristics. • Individuals using İGA for longer time have higher belief in e-learning content development tool features. Moreover, there is no significant difference between individuals using İGA for more than one year and individuals using İGA for 4-12 months. According to the results of the research, several suggestions were made below: • This study was carried out only with the students and graduates of the CEIT department who had previously developed content. Af broader research can be done by including other branch teachers. • The differences between e-learning content development tools preferred by public educational institutions and e-learning content development tools preferred by education departments of private institutions can be investigated. • In this research, the first part of the scale development study, Explanatory Factor Analysis was performed. With different sample groups, confirmatory factor analysis, pre-test and post-test can be done and compared with the İGAYİ Scale.