Boşluğa uzanan yol "Gedik" (belgesel film)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Film Tasarımı Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NEVRUZ ŞAHİN

Danışman: SEMİR ASLANYÜREK

Özet:

Bu çalışma sürgün duygusun bir analizini yapmayı hedeflemektedir. Sürgün kavramı hem fiziksel hem de metaforik olarak ele alınmıştır. Buna bağlı olarak, sürgün duygusu sadece bir grup insanın yaşadığı bir deneyim olarak değil, modern dünyanın ayrılmaz bir parçası olarak değerlendirilmiştir. Bunun için çalışmanın ilk bölümünde sürgünün aidiyet ve “ev” kavramlarıyla ilişkisi ve yine bunlara bağlı olarak “yabancı” ve milliyetçilik kavramları karşısındaki konumu tartışılmaya çalışılmıştır. Ayrıca günümüz dünyasındaki büyük ölçekli demografik değişimin sürgün bağlamında ele alınmıştır. Kendisi de entelektüel bir faaliyet olan belgesel film çalışmam açısından entelektüel ve sürgün ilişkisi tartışması hayati önemdedir. Ayrıca mekân bağlamında sürgünün nasıl deneyimlendiği analiz edilen bir diğer konudur. Çalışmanın ikinci bölümü sinemada sürgünün nasıl ele alındığına ilişkindir. Gerek filmlerin içerikleri gerekse de filmleri yapanların üçüncü dünya kökenli oluşları göz önüne alınarak “Bağımsız Ulusaşırı Sinema” örnekleri odaklanılmıştır. “Aksanlı Sinema” da denilen bu sinema türü sürgün üzerine bir tartışma için uygun bir zemin sunmaktadır. ABSTRACT This study aims to analyze the sense of exile. The conception of exile is taken with its both physical and metaphorical senses. Related to this, the sense of exile is evaluated a part of modern world, but not as an experience limited to only a group of people. To do this, at the first part of the study it is tried to discuss the relation between exile and the terms of belongness and “home” as well as, in relation to the former, the position of exile in front of the term “stranger” and nationalism. Also the large scale demographical transition in today’s world is evaluated in the context of exile. For my documentary film work, which is also an intellect act, it is crucial to discuss the relation between the intellectual and exile. In addition, it is analyzed the experience of exile in terms of space. The second part of the study is about how exile is dealt with at cinema. Considering both the contents of the films and the filmmaker’s Third World origin, it is focused on the samples of “Independent Transnational Film Genre”. This cinema genre which is also called as “Accented Cinema” serves a proper base for a discussion on exile.