Fen bilimleri öğretiminde kuantum öğrenme modeli kullanmanın ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin akademik merak, kaygı, özyeterlik ve başarı düzeylerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Murat YALÇINTAŞ

Danışman: Gönül Sakız

Özet:

Bu araştırmanın amacı, kuantum öğrenme modelinin ilkokul dördüncü sınıf fen bilimleri dersi Maddeyi Tanıyalım ünitesinde öğrencilerin akademik merak, kaygı, özyeterlik, başarı ve bilgilerin kalıcılığı düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırma, nicel ve nitel yöntemlerin birarada kullanıldığı karma yöntem modelinde bir araştırma olarak düzenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, Kocaeli ilinin Dilovası ilçesinde yer alan bir devlet okulunun dördüncü sınıfında öğrenim gören 50 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubunu oluşturan 25 öğrenci kuantum öğrenme modeline dayalı öğrenim görürken; kontrol grubunda bulunan 25 öğrenci ise yürürlükteki müfredata uygun olarak öğrenimlerine devam etmiştir. Veri toplama aracı olarak, Harty ve Beall (1984) tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye çevirisi Serin (2007) tarafından yapılan Fen Merak Ölçeği, Yıldırım (2015) tarafından geliştirilen Fen Bilimleri Öğrenme Kaygı Ölçeği, Tatar, Yıldız, Akpınar ve Ergin (2009) tarafından geliştirilen Fen ve Teknoloji Dersi Özyeterlik Ölçeği ve Üçüncü (2017) tarafından geliştirilen Akademik Başarı Testi kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde normal dağılım gösteren veriler parametrik testler kullanılarak analiz edilmiştir. Bu doğrultuda akademik merak, kaygı, özyeterlik, başarı ve kalıcılık değişkenleri normal dağılım gösterdiğinden parametrik testlerle analiz edilmiştir. Deney ve kontrol gruplarından elde edilen veriler, kendi içlerinde ilişkili gruplar t testi, gruplar arasında ise bağımsız gruplar t testi kullanılarak analizler gerçekleştirilmiştir. Deney grubu öğrencilerinin cinsiyete dayalı analizlerinde ise Split-Plot ANOVA testi kullanılmıştır. Öğrenci ve öğretmen günlüklerinden elde edilen nitel veriler ise araştırmacı tarafından betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda, deney grubunda kuantum öğrenme modelinin akademik merak, özyeterlik, başarı ve bilgilerin kalıcılığı düzeyleri üzerinde pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı düzeyde etkisi tespit edilirken, akademik kaygı üzerinde bir etkisi belirlenememiştir. Kontrol grubunda uygulanan yürürlükteki müfredatın ise fen bilimleri dersinde öğrencilerin akademik başarı düzeylerine pozitif yönde ve akademik merak düzeyleri üzerinde negatif yönde istatistiksel olarak anlamlı etkisi tespit edilmiştir. Kontrol grubu öğrencilerinin akademik özyeterlik, akademik kaygı ve bilgilerin kalıcılığı düzeylerinde ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma tespit edilememiştir. Deney ve kontrol gruplarının son testleri karşılaştırıldığında akademik merak, özyeterlik, başarı ve bilgilerin kalıcığı puanlarında deney grubu lehine anlamlı düzeyde farklılaşma tespit edilmiştir. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin puanları cinsiyete dayalı olarak analiz edildiğinde anlamlı düzeyde bir farklılaşma bulunamamıştır. Deney grubu öğrencilerinin günlüklerinden elde edilen nitel bulgular da nicel bulguları destekler niteliktedir. -------------------- The purpose of this research was to examine the effect of the quantum learning model on students' academic curiosity, anxiety, self-efficacy, achievement and persistence of knowledge levels in the Introduction to Matter unit in the fourth grade science course. The study was designed as a mixed method research model. The participants were consisted of 50 fourth-grade students studying in a state school located in Dilovası district of Kocaeli province in the academic year of 2017-2018. The 25 students constituting the experimental group were taught based on the quantum learning model. The 25 students in the control group continued their lessons based on the current curriculum. The Effect of Quantum Learning Model in Science Teaching on the Primary School Fourth Grade Students' Academic Curiosity, Anxiety, Self-Efficacy and Achievement The Science Curiosity Scale developed by Harty and Beall (1984) and translated Turkish into by Serin (2007), The Science Learning Anxiety Scale developed by Yıldırım (2015), Science and Technology Lesson Self-Efficacy Scale developed by Tatar, Yıldız, Akpınar and Ergin (2009) and Academic Achievement Test developed by Üçüncü (2017) were used as the data collection tools. In the analysis of quantitative data, normally distributed data were analyzed using parametric tests. In this direction, the parametric tests were used to analyze academic curiosity, anxiety, self-efficacy, achievement and persistence of knowledge. The data obtained from the experimental and the control groups were analyzed by paired samples t test when compared within themselves. When these two groups were compared with each other, the data were analyzed using independent samples t test. In the gender based analysis of the experimental group students, Split-Plot ANOVA test was used. The qualitative data obtained from the student and the teacher diaries were evaluated by descriptive analysis method. In the light of the findings obtained from the research, the effect of quantum learning model on the level of academic curiosity, self-efficacy, achievement and persistence of knowledge was found to be positively significant in the experimental group, but no effect on the academic anxiety was determined. In the control group instructed using current curriculum, a statistically significant positive effect on academic achievement ans statistically significant negative effect on academic curiosity were detected. Additionally, a statistically significant effect on academic self-efficacy, anxiety and persistence of knowledge was not found. When the final tests of the experimental and control groups were compared, a significant difference was determined in favor of the experimental group in the scores of academic curiosity, self-efficacy, achievement and persistence of knowledge. In terms of gender effect, the experimental group students' scores did not differ significantly. The qualitative findings obtained from the diaries of the experimental group also supported the quantitative findings.