Ortaöğretim coğrafya ders kitaplarında aktivite ilkesinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZAHİDE ALTÜRK

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Bu araştırmada, 2012-2013 öğretim yılında hazırlanan lise 1,2,3 ve 4. sınıf coğrafya kitapları incelenmiş ve konuların aktivite ilkesine göre ele alınıp alınmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Coğrafya eğitimi ve öğretimi açısından önemli pek çok ilke vardır. Bu ilkelerin en önemlilerinden biri de aktivite ilkesidir. Aktivite ilkesi; coğrafya eğitimi ve öğretimi açısından çok önemli bir ilkedir. Gerek coğrafya dersleri işlenirken coğrafya öğretmenlerinin, gerekse coğrafya kitapları hazırlanırken kitap yazarlarının önemle üzerinde durmaları gereken ilkelerin başında aktivite ilkesi gelmelidir. Yeni müfredat programına göre hazırlanan ortaöğretim coğrafya ders kitaplarında aktivite ilkesinden yararlanılırken, özellikle konulara uygun olarak değişik aktivitelere yer verilmiştir. Ayrıca konuların tamamlayıcısı olarak-öğrenciler yetersiz görse de-ölçme değerlendirme bölümüne farklı türde sorular da konulmuş bu durum aktivite yönünden sınav sistemine uygunluğu desteklemiştir. Bu durum konuların pekiştirilmesini kolaylaştırmıştır. Sonuç olarak yeni programa göre hazırlanan ortaöğretim coğrafya ders kitaplarındaki konuların bazılarında aktivite ilkesine uyulmuştur. SUMMARY In this research, high school books (1, 2, 3,4) which were prepared according to the new curriculum were studied and it was tried to determine if the subjects were prepared according to the activity principle or not. There are a lot of principles in teaching and educating geography. One of the most important principle is activity. Activity principle is very important for teaching and educating geography. It has to be the first principle both for teachers when teaching geography and also for the writers when preparing the geography books. When the geography books were being written according to the new curriculum,the sufficient importance were given to include different kinds of activities which are compatible with the subject.Besides that,there are different kinds of questions in the evaluation part -even if the students find them inadequate- which are suitable for the examination in terms of activity principle.That makes the subjects to be stiffened easily. In conclusion, some of the subjects are related to the activity principle in the geography books which were prepared according to new curriculum.